Aktuality

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

12.02.2025
Jednou z významných činností, na kterých se Česká školní inspekce podílí, jsou konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení. Cílem této zprávy je podat nejen přehledové informace o vyhlášení konkurzů, charakteristikách uchazečů, o průběhu konkurzů a jejich výsledku, ale také kontextové informace týkající se kritérií hodnocení, výsledků národního testování i maturitních zkoušek a počtů stížností. Tato tematická zpráva poskytuje cenné poznatky pro ...

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

04.02.2025
Kvalita vzdělávání představuje složitý a mnohovrstevnatý koncept, který je ovlivňován faktory na různých úrovních – od jednotlivce, přes třídu a školu, až po celý vzdělávací systém. Zkoumání vztahů mezi vnějšími faktory vzdělávání a jednotlivými složkami kvality vzdělávání, stejně jako pochopení mechanismů, které tyto vztahy utvářejí, je klíčovým předpokladem pro kvalifikované rozhodování jak na úrovni vzdělávací politiky, tak v rámci každodenní praxe. Právě tímto směrem byl zaměřen hlavní cíl tematického šetření realizovaného Českou školní inspekcí, které se soustředilo na ...

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

18.12.2024
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 poskytuje komplexní hodnocení stavu vzdělávacího systému, kvality a efektivity vzdělávání, prezentuje výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů v České republice. Ve zprávě jsou představena data a poznatky získané inspekčními šetřeními, součástí jsou analýzy o fungování škol a školských zařízení. Formulovány jsou závěry a doporučení směřující k dalšímu rozvoji a podpoře vzdělávání v jednotlivých oblastech. Poskytuje informace pro hodnocení současné situace a pro strategické rozhodování o budoucích směrech vzdělávací politiky ...

Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

Slavnostní udílení medailí České školní inspekce v Lichtenštejnském paláci

11.12.2024
Po pěti letech udělila Česká školní inspekce významným osobnostem či institucím medaile Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání. Ocenila rovněž 33 školních inspektorů/inspektorek a kontrolních pracovníků/pracovnic z krajských inspektorátů České školní inspekce. Slavnostní udílení medailí se konalo v Lichtenštejnském paláci na Praze 1 ve čtvrtek 5. prosince 2024. Medaili České školní inspekce Za zásluhy o rozvoj kvality vzdělávání získali čtyři osobnosti Jaroslava Wenigerová, Jana Matesová, Zdeněk Slejška a Stanislav Měšťan, a dvě instituce Fakulta tělesné kultury Univerzity ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika se v pořadí počtvrté (opět po šestnácti letech) zapojila do šetření ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika také patří mezi 14 zemí, které se kromě roku 2023 zapojily již do ...

Národní zpráva ICILS 2023

Národní zpráva ICILS 2023

12.11.2024
Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) získává od roku 2013 poznatky o dovednostech žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti a od roku 2018 také mapuje oblast informatického myšlení. Jedná se o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Šetření ICILS se zaměřuje na věkovou kategorii čtrnáctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 8. ročníku povinné školní docházky. Testovanou skupinou žáků jsou tak v České republice žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Kromě ...

Tematická zpráva – Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ

Tematická zpráva – Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ

12.11.2024
Dynamický vývoj digitálních technologií má zásadní dopady prakticky ve všech oblastech fungování společnosti. Vzdělávání není v tomto ohledu výjimkou, což v případě České republiky dobře dokládají i změny v zasazení této problematiky v základních programových dokumentech. Ve vazbě na Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, byl v roce 2014 iniciován proces revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Následné revize rámcových vzdělávacích programů, které jsou od začátku třetí dekády 21. století postupně zaváděny do praxe, proto položily důraz na témata rozvoje ...

INFO ČŠI – informační magazín

INFO ČŠI – informační magazín

01.10.2024
Česká školní inspekce zveřejňuje další číslo svého informačního magazínu INFO ČŠI.Uvnitř vydání naleznete např.:Inovace inspekční činnostiPrevence a řešení stížnostíPřehled vydaných publikacíAktivní škola – autoevaluace

AKTIVNÍ ŠKOLA – Podpora pohybových aktivit dětí a žáků

AKTIVNÍ ŠKOLA – Podpora pohybových aktivit dětí a žáků

26.09.2024
Metodické doporučení s názvem Aktivní škola, které bylo původně zaměřeno na podporu pohybových aktivit žáků v základních a středních školách, bylo rozšířeno o zcela novou kapitolu. Tato kapitola se specificky zaměřuje na podporu pohybových aktivit u dětí v mateřských školách. Tento krok reaguje na rostoucí zájem o vzdělávání mladších dětí, který je v posledních letech stále více v popředí zájmu odborné veřejnosti i rodičů. Povinné předškolní vzdělávání, které bylo zavedeno jako součást vzdělávacího systému, nabízí příležitost pro systematický rozvoj a podporu pohybových aktivit již od ...