Aktuality

Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro předškolní vzdělávání

Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro předškolní vzdělávání

05.11.2025
Publikace České školní inspekce přináší komplexní pohled na to, jak mateřské školy rozvíjejí odolnost dětí – tedy jejich schopnost vyrovnávat se s neúspěchy, zvládat emoce a zachovat si chuť učit se a objevovat. Analýza téměř 7 000 hospitací ukazuje, že české mateřské školy dokážou vytvářet bezpečné, přátelské a tvořivéprostředí, které rozvíjí samostatnost, spolupráci i sociální dovednosti dětí. Zjištění potvrzují, že právě kvalitní klima a vztahy ve třídě tvoří nejpevnější základ dětské odolnosti. Ve více než 90 % sledovaných aktivit panovala vstřícná atmosféra a děti přirozeně ...

Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro základní a střední vzdělávání

Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro základní a střední vzdělávání

05.11.2025
Publikace České školní inspekce ukazuje, jak mohou základní a střední školy rozvíjet psychickou, emoční a sociální odolnost (resilienci) žáků. Vychází z výzkumných národních zjištění a zejména z dat mezinárodního šetření PISA 2022, podle nichž čeští žáci patří k méně odolným v Evropě – častěji prožívají stres, nejistotu nebo obavy z neúspěchu. Publikace přináší přehled konkrétních přístupů a příkladů dobré praxe, které pomáhají dětem a mladým lidem lépe zvládat zátěž, posilovat sebedůvěru a budovat vnitřní rovnováhu. Rozvoj odolnosti není samostatný program, ale přístup, který ...

Národní zpráva TALIS 2024

Národní zpráva TALIS 2024

07.10.2025
Výsledky mezinárodního šetření OECD TALIS 2024 ukazují, že spokojenost českých učitelů s pracovními podmínkami v posledních letech vzrostla. Zatímco v roce 2018 bylo s platem spokojeno 28 % učitelů, v roce 2024 už je to 47 %. Celkově 84 % pedagogů uvádí, že jsou se svými pracovními podmínkami spokojeni, což Českou republiku řadí mezi tři nejspokojenější země v EU. Zpráva zároveň potvrzuje, že čeští učitelé patří k evropské špičce v oblasti digitálních technologií a umělé inteligence – školení v této oblasti absolvovalo 54 % z nich, zatímco průměr v EU je 30 %. Přes tuto připravenost ...

Tematická zpráva - KOMPAS

Tematická zpráva - KOMPAS

01.10.2025
Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu k programu KOMPAS, který se zaměřuje na podporu pedagogického řízení škol a posílení role ředitelů. Evaluace ukazuje, že více než 90 % zapojených škol díky cílené podpoře dosáhlo významného pokroku – od profesního rozvoje pedagogů přes řízení školy až po zlepšení klimatu a zavádění nových metod výuky. Program KOMPAS vznikl v roce 2022 jako společný projekt MŠMT, ČŠI a NPI ČR a od února 2024 je standardní součástí systému podpory škol. Zpráva zároveň ukazuje, že dopady KOMPASu přesahují původně sledované cíle – pozitivní změny ...

Tematická zpráva - Kombinovaná výuka

Tematická zpráva - Kombinovaná výuka

24.09.2025
Kombinovaná výuka, tedy systematické střídání prezenční a distanční formy vzdělávání, byla v českých školách testována v rámci pokusného ověřování od roku 2021. Nová tematická zpráva ČŠI shrnuje zkušenosti základních a středních škol a hodnotí její dopady na výsledky vzdělávání. Zjištění ukazují, že přínos kombinované výuky se projevuje zejména na středních školách a u odborných a praktických předmětů, zatímco v základních školách a u hlavních všeobecných předmětů je její vliv spíše nevýrazný. Významnou roli hraje kvalita asynchronní části a také cílená podpora žáků ze sociálně ...

Tematická zpráva - Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách

Tematická zpráva - Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách

25.08.2025
Česká školní inspekce připravila tematickou zprávu, která zkoumá, jak základní školy pracují s prvky výuky často spojovanými s alternativními vzdělávacími směry. Patří k nim například aktivní a samostatné učení žáků, výuka v propojených předmětech, tandemová spolupráce učitelů nebo využívání formativního hodnocení. Zpráva vychází z dat získaných od téměř 600 ředitelů, více než 4,5 tisíce učitelů a desítek tisíc žáků, doplněných o výsledky z hospitací i testování. Zjištění ukazují, že ačkoliv školy a učitelé většinou tyto přístupy hodnotí pozitivně, v praxi jsou stále uplatňovány jen ...

České školství v mapách II

České školství v mapách II

19.08.2025
Druhé vydání publikace přináší detailní pohled na regionální rozdíly ve vzdělávání v Česku. Navazuje na první díl z roku 2022, díky čemuž lze sledovat regionální vývoj v čase. Na základě aktuálních dat České školní inspekce, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Cermatu či Českého statistického úřadu porovnává okresy z hlediska výsledků žáků, personálního zajištění, vzdělanostních aspirací i kvality školního prostředí. Analýza potvrzuje stabilní meziokresní rozdíly – nejlépe si dlouhodobě vedou Praha, Brno a Zlínský kraj, nejslabší výsledky má Karlovarský a Ústecký ...

Tematická zpráva - Kooperace pedagogů při řízení výuky na základních školách

Tematická zpráva - Kooperace pedagogů při řízení výuky na základních školách

16.07.2025
Efektivní spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga může zlepšit kvalitu výuky, ale jen pokud je dobře řízená a promyšleně nastavená. Tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že výuka v tandemu dvou učitelů přináší silnější efekty než model učitel + asistent, a že klíčová je nejen přítomnost druhé osoby ve třídě, ale zejména kvalita společného plánování, vyjasnění rolí a podpora ze strany vedení školy. Zpráva vychází z více než 13 000 hospitací ve 660 školách a přináší doporučení pro školní i systémovou úroveň – mimo jiné přehodnotit systém přidělování asistentů, posílit ...

Tematická zpráva - Vzdělávání žáků zařazených do zařízení ústavní a ochranné výchovy

Tematická zpráva - Vzdělávání žáků zařazených do zařízení ústavní a ochranné výchovy

07.07.2025
Nízká motivace, poruchy chování, častá absence i chybějící rodinné zázemí – to jsou každodenní výzvy, se kterými se potýkají školy při zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Nová tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že právě vzdělávání může hrát klíčovou roli v návratu těchto dětí do běžného života. Ale jen pokud dostane potřebnou podporu. Zpráva přináší konkrétnídata o tom, jak fungují základní a střední školy při zařízeních, jaké mají výsledky, čím se liší od běžných škol a co jim nejvíce chybí. Věnuje se také dětem, které docházejí do škol mimo zařízení, i přípravě na ...

Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

17.06.2025
Základní umělecké školy mají v českém vzdělávacím systému výjimečné postavení. Poskytují systematickou a dostupnou výuku v hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém oboru a podporují rozvoj talentu, kreativity i osobnosti dětí. Tento model nemáv mezinárodním srovnání přímou obdobu. Česká školní inspekce zpracovala tematickou zprávu zaměřenou na využívání rámcového vzdělávacího programu (RVP ZUV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP) v ZUŠ. Mezi hlavní zjištění patří potřeba zpřesnění cílů vzdělávání, klíčových kompetencí, očekávaných výstupů a rámcových učebních plánů ...