Školy, které posilují odolnost - Inspirace pro základní a střední vzdělávání
05.11.2025
Publikace České školní inspekce ukazuje, jak mohou základní a střední školy rozvíjet psychickou, emoční a sociální odolnost (resilienci) žáků. Vychází z výzkumných národních zjištění a zejména z dat mezinárodního šetření PISA 2022, podle nichž čeští žáci patří k méně odolným v Evropě – častěji prožívají stres, nejistotu nebo obavy z neúspěchu. Publikace přináší přehled konkrétních přístupů a příkladů dobré praxe, které pomáhají dětem a mladým lidem lépe zvládat zátěž, posilovat sebedůvěru a budovat vnitřní rovnováhu.
Rozvoj odolnosti není samostatný program, ale přístup, který prostupuje každodenní výuku, vztahy i řízení školy. Propojuje se s wellbeingem a stává se přirozenou součástí kultury učení – tam, kde se žáci cítí bezpečně, nebojí se chybovat a mají podporu učitelů, lépe zvládají stres a dosahují lepších výsledků. Publikace zároveň ukazuje, že odolnost žáků vyrůstá z odolnosti učitelů – z jejich schopnosti reflektovat vlastní práci, hledat rovnováhu mezi nároky a podporou a vytvářet prostředí založené na důvěře, otevřené komunikaci a spolupráci.
Zkušenosti českých škol potvrzují, že i malé změny v přístupu – důraz na formativní přístup, růstové myšlení, zapojení žáků do hodnocení či větší prostor pro dialog – mohou výrazně posílit vnitřní jistotu, motivaci i chuť učit se. Odolné školy jsou ty, které se samy učí: reflektují, spolupracují a rozvíjejí se společně se svými žáky.
Tematická zpráva ve formátu elektronické publikace:

Ke stažení ve formátu pdf.
Shrnutí ke stažení ve formátu pdf.