Tematická zpráva - Kooperace pedagogů při řízení výuky na základních školách
16.07.2025
Efektivní spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga může zlepšit kvalitu výuky, ale jen pokud je dobře řízená a promyšleně nastavená. Tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že výuka v tandemu dvou učitelů přináší silnější efekty než model učitel + asistent, a že klíčová je nejen přítomnost druhé osoby ve třídě, ale zejména kvalita společného plánování, vyjasnění rolí a podpora ze strany vedení školy.
Zpráva vychází z více než 13 000 hospitací ve 660 školách a přináší doporučení pro školní i systémovou úroveň – mimo jiné přehodnotit systém přidělování asistentů, posílit pregraduální přípravu učitelů a rozvíjet tandemovou výuku tam, kde to umožní podmínky školy. Výrazné regionální rozdíly v dostupnosti asistentů i rozdílné vnímání jejich role mezi učiteli ukazují, že bez jasné strategie nebude možné potenciál týmové výuky plně využít.
Tematická zpráva ve formátu elektronické publikace:

Ke stažení ve formátu pdf.


Shrnutí ke stažení v pdf.