O šetření TALIS
 
Zaměření šetření TALIS 
Mezinárodní šetření o 
vyučování a učení TALIS (
Teaching and Learning International Survey) je dalším významným projektem OECD v oblasti vzdělávání a specifickým šetřením orientovaným na 
učitele a 
ředitele škol. Cyklus tohoto šetření byl pětiletý (2008, 2013, 2018) a posunul se na šestiletý (2024). V České republice odpovídá za 
přípravu, 
realizaci a 
vyhodnocování tohoto šetření 
Česká školní inspekce.
Šetření TALIS je prvním mezinárodním šetřením, ve kterém je sledováno 
školní prostředí, kde probíhá vyučování, a 
podmínky, ve kterých učitelé a ředitelé pracují.
Představuje důležitou zpětnou vazbu, která má sloužit jako 
podklad ke 
zlepšení podmínek pro učitele, zvýšení jejich spokojenosti při vykonávání své profese, a tím zefektivnění celé vzdělávací politiky. Šetření také umožňuje doplnit důležité informace potřebné k porovnávání vzdělávacích systémů jednotlivých zemí a identifikovat příklady dobré praxe. 
 
 
Kdo se účastní
Základní modul šetření TALIS je zaměřen na úroveň ISCED 2 (mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání podle UNESCO), která v České republice odpovídá druhému stupni základní školy a nižšímu stupni víceletého gymnázia. Do TALIS je v každé zemi zapojeno minimálně 150 škol.
TALIS ve většině zapojených států včetně České republiky probíhá formou elektronického dotazování. V TALIS jsou dva dotazníky – pro ředitele školy a pro učitele. Vyplňování dotazníků probíhá ve webové aplikaci mezinárodního konsorcia. Každý z vybraných ředitelů a učitelů obdrží s ohledem na anonymitu unikátní přístupové údaje.
 
Pilotní a hlavní šetření
Každému hlavnímu sběru dat předchází tzv. pilotní sběr dat, jehož hlavním úkolem je ověřit validitu a spolehlivost nově vyvinutých testových nástrojů a také výzkumných postupů spojených se sběrem a vyhodnocováním dat. Pilotní šetření se koná vždy rok před hlavním šetřením na menším vzorku škol.
 
Využití výsledků v ČR
Šetření TALIS mapuje v 
mezinárodním kontextu názory a 
postoje učitelů a 
ředitelů škol k tématům 
profesního rozvoje, 
výuky, 
pedagogického vedení apod.
Analýza dat umožňuje jednotlivým zemím zjistit, které další státy se potýkají s obdobnými problémy, a poučit se z různých přístupů ke vzdělávací politice. Ředitelé škol a učitelé poskytnou informace např. o tom, jakého se jim dostalo profesního vzdělání, o svých profesních postojích a postupech uplatňovaných při výuce, o tom, jak je práce učitelů sledována a hodnocena a jaké se jim dostává zpětné vazby a uznání. Otázky se dotýkají i dalších témat, jako je vedení školy, organizace práce a pracovní podmínky ve škole. Podrobnější popis sledovaných témat je možné najít v koncepčním rámci šetření TALIS. Z každého cyklu TALIS jsou veřejně k dispozici znění 
dotazníků a datové soubory pro analytické využití.
Snahou TALIS je průběžně sledovat a vyhodnocovat podmínky, které učitelé a ředitelé škol pro svou práci mají, a využívat získané informace jako podklad pro jejich zlepšování vedoucí ke zvýšení spokojenosti učitelů a ředitelů škol při výkonu jejich profese, a tím i ke zvýšení efektivity celého vzdělávacího systému.
 
 
Realizace šetření TALIS 2024
V současné době je realizován čtvrtý cyklus TALIS, do kterého je zapojeno téměř 50 států a ekonomik. Pilotní sběr dat cyklu TALIS 2024 v ČR proběhl v období března 2023. Hlavní sběr dat v ČR proběhl v období března a dubna 2024. Zveřejnění zjištění z TALIS 2024 je plánováno na říjen 2025.
 
Národní zprávy, sekundární analýzy, uvolněné úlohy
Koncepční rámce (metodika šetření)
Datové soubory a dotazníky 
Archiv