O šetření ICILS
Zaměření šetření ICILS
Mezinárodní šetření ICILS (
International Computer and Information Literacy Study) si klade za cíl získat poznatky o
dovednostech žáků v oblasti
počítačové a
informační gramotnosti (CIL).
Jedná se o první mezinárodní komparativní studii sledující připravenost žáků na život v informační společnosti – tj. schopnost používat počítače k vyhledávání, vytváření a sdílení informací za účelem úspěšného fungování jedince doma, ve škole, na pracovišti a ve společnosti.
ICILS je na mezinárodní úrovni koordinován
Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA). V České republice za
přípravu,
realizaci a
vyhodnocování šetření ICILS odpovídá Česká školní inspekce.
Šetření zjišťuje od roku 2013 každých pět let rozdíly ve výsledcích CIL jednak mezi jednotlivými zeměmi, jednak mezi školami v rámci jednotlivých zemí tak, aby zjištěné rozdíly mohly být dány do souvislosti se způsobem poskytování vzdělávání v oblasti CIL. Šetření dále zjišťuje souvislost mezi úspěšností žáků a různými aspekty vzdělávacích systémů, technologickým zázemím škol, rodinným zázemím a individuálními charakteristikami žáků.
Kdo se účastní testování
Šetření ICILS se zaměřuje na věkovou kategorii třináctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 8. ročníku povinné školní docházky. Testovanou skupinou žáků jsou v České republice tedy žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.
Kromě zkoumání výsledků žáků ICILS shromažďuje od ředitelů škol, žáků a učitelů bohatou škálu kontextových informací. Ty pomáhají vysvětlovat rozdíly ve výsledcích a mohou být využity společně s dalšími informacemi o kvalitě vzdělávacího systému poskytovanými Českou školní inspekcí pro jeho efektivní řízení.
V každé zemi je vybírán reprezentativní vzorek minimálně 4 000 žáků ze 150 až 225 škol.
Test ICILS
Hlavním prvkem šetření ICILS jsou žákovské testy. Jeden test pro základní modul počítačové a informační gramotnosti, druhý test pro doprovodný modul zaměřený od cyklu 2018 na oblast informatického myšlení (computational thinking).
Šetření ICILS 2023 umožní mapovat, jaká je úroveň počítačové a informační gramotnosti žáků. Dále umožní zjistit, jak silnou roli má škola pro rozvoj počítačové a informační gramotnosti a jaká je míra využívání ICT při výuce. Ze zapojení ČR do cyklu 2013 jsou veřejně k dispozici znění
dotazníků a datové soubory pro analytické využití.
Pilotní a hlavní šetření
Každému hlavnímu sběru dat předchází tzv. pilotní sběr dat, jehož hlavním úkolem je ověřit validitu a spolehlivost nově vyvinutých testových nástrojů a také výzkumných postupů spojených se sběrem a vyhodnocováním dat. Pilotní šetření se koná vždy rok před hlavním šetřením na menším vzorku škol.
Využití výsledků v ČR
S podporou rozvoje počítačové a informační gramotnosti žáků počítá Strategie digitálního vzdělávání, která zjištění z ICILS uvádí jako jeden z indikátorů. Jedním z cílů Strategie je i rozvoj informatického myšlení žáků. Zjištění ICILS jsou vhodným doplněním k národnímu inspekčnímu zjišťování úrovně informační gramotnosti ve školách
Realizace šetření ICILS 2023
Česká republika se do ICILS zapojila v cyklu 2013, v cyklu 2018 se neúčastnila. V současné době je realizován třetí cyklus šetření ICILS. Kromě hlavní části věnované počítačové a informační gramotnosti je Česká republika zapojena do volitelného testování
informatického myšlení (computational thinking).
Pilotní sběr dat cyklu
ICILS 2023 v ČR proběhl v období března a dubna 2022.
Hlavní sběr dat se v ČR uskutečnil v období
března a
dubna 2023. Zveřejnění zjištění z ICILS 2023 proběhlo v listopadu 2024.
Národní zprávy, sekundární analýzy, uvolněné úlohy
Koncepční rámce (metodika šetření)
Datové soubory a dotazníky