Obsah a
kvalitu poskytovaného vzdělávání garantují inspektoři, kteří jsou jmenováni Nejvyšší radou Evropských škol na základě předchozí nominace ministerstvem školství příslušného členského státu. Každý členský stát je reprezentován
jedním členem Rady inspektorů
pro předškolní a primární cyklus a
jedním členem Rady inspektorů
pro sekundární cyklus Evropských škol, jejichž činnost se řídí předpisy Evropských škol.
Česká školní inspekce se již od přistoupení České republiky k Úmluvě o Statutu Evropských škol v roce 2004 ve spolupráci s MŠMT ČR
podílí na zajišťování kvality vzdělávání v EŠ. Prioritními úkoly dvou nominovaných národních inspektorek je
dohlížet na vzdělávání žáků ve všech vzdělávacích cyklech, podílet se na
výběru a
hodnocení učitelů i členů
školského managementu, poskytovat jim
metodické vedení a rovněž poskytovat
poradenské služby žákům i jejich rodičům. Národní inspektoři EŠ jsou dále tvůrci učebních osnov a koordinátoři kurikula, vyvíjejí hodnoticí nástroje, iniciují rozvoj systému, harmonizují a koordinují organizaci vzdělávání v různých jazykových sekcích. V současnosti se
Česká školní inspekce významně podílí na
rozvoji a probíhající
reformě celého systému Evropských škol, a to především v oblastech předškolního vzdělávání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogické diagnostiky a tvorby strategií a nástrojů pro formativní a sumativní hodnocení žáků. Tyto aktivity umožňují prosazování zájmů a potřeb České republiky v rámci systému EŠ a aplikaci metodických postupů České školní inspekce v mezinárodním měřítku.
Prostřednictvím svého angažmá v systému Evropských škol tak Česká školní inspekce spolupracuje se zástupci vzdělávacích a inspekčních systémů všech členských států Evropské unie. Tím je umožněna výměna informací, zkušeností a navazování kontaktů využitelných při tvorbě inspekčních postupů a metodik České školní inspekce a pro další mezinárodní spolupráci. (více na
www.eursc.eu)
Motto Evropských škol:
„Vzděláváni bok po boku, nesužováni od dětství rozvratnými předsudky, obeznámeni se vším, co je významné a dobré v různých kulturách, ponesou v průběhu dospívání myšlenku vzájemné sounáležitosti. Při zachování lásky a hrdosti k vlastní zemi stanou se v myslích Evropany, vzdělanými a připravenými dovršit a upevnit dílo, které započali jejich předkové - vytvořit jednotnou a prosperující Evropu.“
Jean Monnet