O šetření PIRLS
Česká republika se zapojuje do
mezinárodního projektu PIRLS (
Progress in International Reading Literacy Study) zaměřeného na testování
čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základních škol od roku 2001. Cyklus PIRLS 2026, kterého se účastní více než 55 zemí z celého světa, bude již šestým cyklem šetření. Pilotní šetření PIRLS 2026 proběhne v ČR v období od 25. března do 8. dubna 2025.
Zaměření šetření PIRLS
Cyklus tohoto šetření je pětiletý. Šetření je na mezinárodní úrovni koordinováno
Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA). Za
přípravu,
realizaci a
vyhodnocování mezinárodních šetření výsledků žáků,
včetně šetření PIRLS,
odpovídá v České republice
Česká školní inspekce.
Čtenářská gramotnost je v šetření PIRLS chápána jako tvořivý a interaktivní proces, při kterém se klade důraz na funkční povahu čtení. Čtenáři by v tomto pojetí měli ovládat čtenářské strategie, při kterých uplatňují své znalosti a zkušenosti, přemýšlejí o tom, co si přečetli, vytvářejí si vlastní představy a identifikují podstatné informace a myšlenky.
Kdo se účastní testování
Šetření PIRLS se zaměřuje na věkovou kategorii devítiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 4. ročníku povinné školní docházky. Nedílnou součástí šetření jsou
doprovodné dotazníky pro žáky, jejich rodiče či opatrovníky, učitele a ředitele škol, které se používají proto, aby bylo možné dosažené testové výsledky žáků lépe vysvětlit a interpretovat. Jejich prostřednictvím se získávají informace o kurikulu pro výuku čtení, o domácím a školním prostředí, o čtenářském chování žáků, názorech a dalších faktorech, které mohou mít vliv na výslednou úroveň čtenářské gramotnosti. Pro každou zapojenou školu je následně připravena tzv.
školní zpráva.
Test PIRLS
Snahou šetření PIRLS, které nemá bezprostřední vazbu na vzdělávací obsah v jednotlivých zapojených státech, je pravidelně mapovat, jak si žáci 4. ročníku základních škol dovedou poradit s vyhledáním informací, porozuměním, interpretací a posuzováním v různých typech textů a sledovat vývoj v této oblasti.
Nové formáty úloh PIRLS
PIRLS v roce 2021 se v souvislosti s celospolečenskými změnami a vývojem v oblasti digitálních technologií zaměřil na přechod testování do elektronického prostředí a tím rozšířil hodnocení čtenářské gramotnosti o zcela novou složku, kterou je test čtenářských dovedností v prostředí internetu. Vedle klasických úloh PIRLS jsou do testu zařazeny nové typy úloh napodobující texty z internetu, které jsou v současné době jedním z nejdůležitějších zdrojů informací. Navozují žákům autentické situace, při kterých vyhledávají informace z vlastního zájmu nebo pro účely studia či přípravu školní práce, především z přírodovědných a společenskovědních předmětů.
Pilotní a hlavní šetření
Každému hlavnímu sběru dat předchází tzv. pilotní sběr dat, jehož hlavním úkolem je ověřit validitu a spolehlivost nově vyvinutých testových nástrojů a také výzkumných postupů spojených se sběrem a vyhodnocováním dat. Pilotní šetření se koná vždy rok před hlavním šetřením na menším vzorku škol.
Využití výsledků v ČR
Na zveřejněná zjištění šetření PIRLS navazuje Česká školní inspekce sekundárními analýzami orientovanými na stěžejní témata v oblasti vzdělávání ve čtenářských dovednostech. Ve spojitosti s národními zjištěními je snahou formulovat doporučení zaměřená na zvýšení kvality vzdělávání a podpořit vznik inspirativních materiálů pro učitele.