Tematická zpráva – Integrace a vzdělávání dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka
18.05.2023
Česká školní inspekce od začátku školního roku 2022/2023 sleduje podrobněji v navštívených školách vzdělávání a integraci dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, tj. vzdělávání a integraci dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Komplexní inspekční činnost prováděná na obvyklém vzorku škol byla v únoru a březnu 2023 rozšířena o tematickou inspekční činnost zaměřenou na situaci v základních školách, které mají třídy s převahou ukrajinských žáků nebo třídy složené jen z ukrajinských žáků.
Tato tematická zpráva tak představuje zkušenosti, přístupy a postupy škol usilujících o integraci a vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem, se specifickým zřetelem k integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků. Zabývá se výzvami, s nimiž se školy v těchto tématech setkávají, a nabízí důležité informace a náměty pro další podpůrné intervence ze strany institucí vstupujících do řízení vzdělávací soustavy a do systému podpory škol.
Tematická zpráva se věnuje:
- organizaci vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem;
- průběhu výuky ve školách s odlišným mateřským jazykem;
- dalším formám podpory dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem;
- vztahům a spolupráci aktérů vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem;
- potřebám škol v souvislosti s integrací a vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem.
Součástí tematické zprávy je také shrnutí hlavních zjištění a doporučení pro školy, jejich zřizovatele i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Ve formátu elektronické publikace:
![](/getmedia/870ee6e9-7d88-4814-ba91-54376d6dd904/2023_TZ_integrace_UA.png.aspx?width=475&height=296)
Ke stažení ve formátu pdf.