Tematická zpráva – Vyhodnocení výsledků vzdělávání žáků na úrovni 5. a 9. ročníků ZŠ
12.12.2022
V průběhu měsíců května a června roku 2022 realizovala Česká školní inspekce rozsáhlé zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Cílem zjišťování výsledků bylo poskytnout žákům, jejich rodičům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání žáků, stejně jako o vybraných faktorech kvality vzdělávání, které na výsledky žáků působí. Poslední obdobně koncipované zjišťování bylo ze strany České školní inspekce provedeno v roce 2017.
Původním záměrem zjišťování výsledků bylo získat informace o výsledcích vzdělávání v širokém spektru vzdělávacích oborů podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. S ohledem na vývoj událostí, které byly důsledkem válečné agrese Ruské federace na Ukrajině, bylo na jaře roku 2022 přistoupeno k výrazné obsahové redukci šetření. Zjišťování výsledků, které proběhlo testovou formou s využitím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, se ve své konečné podobě omezilo na
dvojici základních předmětů –
český jazyk a
matematika, která byla v případě žáků na úrovni 5. ročníku základní školy doplněna o test
dovedností usnadňujících učení. Součástí zjišťování byly také
doplňkové dotazníky pro žáky a jejich učitele.
Tematická zpráva představuje v souvislostech výsledky tohoto zjišťování, včetně souvislostí směrem k
dopadům distanční výuky na vzdělávací výsledky žáků,
socioekonomickému statusu žáků a škol a jeho vlivu na vzdělávání nebo vztahu
faktorů kvality vzdělávání a dosažených výsledků žáků.
Ve formátu elektronické publikace:
Ke stažení ve formátu pdf.