Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová schválila po projednání v 27. poradě vedení MŠMT Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce postupovat.
Schválená kritéria jsou formulována pro potřeby
vnějšího hodnocení instituce a vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na
úrovni školy,
vzdělávacího programu a
vedení pedagogického procesu. Tento rámec umožňuje sledovat dosahování cílů vzdělávání podle školních vzdělávacích programů a vyhodnotit pokrok škol v čase.
Agregované údaje jsou
podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávací soustavy a jejich částí.
Schválená kritéria vycházejí z vytvořeného modelu tzv.
kvalitní školy, který byl výsledkem činnosti expertní skupiny složené ze zástupců České školní inspekce i externích odborníků. Model tzv. kvalitní školy i z něj vycházející kritéria byly průběžně konzultovány s širokou odbornou veřejností v rámci národní debaty o kvalitní škole, kterou v říjnu 2014 vyhlásil ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Kritéria jsou tak výsledkem konsenzu všech stěžejních skupin aktérů v rámci počátečního vzdělávání, kteří s předkládanou podobou kritérií vyslovili souhlas. Všeobecně projednaná, odsouhlasená a akceptovaná kritéria jsou zárukou neměnnosti a stability národního rámce pro hodnocení, což byl dlouhodobý požadavek nejen národních odborníků na vzdělávání, ale také mezinárodních institucí (obsaženo např. ve Zprávě OECD o hodnocení vzdělávání v ČR za rok 2012).
Kritéria jsou zpracována v
modifikacích pro
mateřské školy,
základní školy,
střední školy –
gymnázia,
středí odborné školy a
vyšší odborné školy a jsou sestavena takovým způsobem, aby mohla být postupně využívána také v rámci
vlastního hodnocení přímo jednotlivými školami a školskými zařízeními a také pro hodnocení prováděné ze strany zřizovatelů.
Pro vlastní výkon inspekční činnosti a pro posuzování a hodnocení kvality škol a školských zařízení optikou těchto kritérií jsou v současné době dokončovány podrobné interní inspekční postupy a také hodnoticí škála a soustava indikátorů, které zajistí měřitelnost a relevantní posuzování uvedených oblastí. V následujícím období pak bude Česká školní inspekce pokračovat v přípravě metodických podkladů a dalších souvisejících dokumentů, které umožní plné sdílení těchto kritérií a jejich plnou využitelnost jak v rámci autoevaluace, tak pro hodnocení ze strany zřizovatelů.
Ve formátu elektronické publikace:
Ve formátu pdf ke stažení
zde.