Období po návratu žáků k prezenčnímu vzdělávání je velmi důležitou dobou k tomu, aby mohli učitelé v kontextu řešení dopadů pandemie nemoci covid-19 ve školách postupně identifikovat vzdělávací rozdíly a nedostatky ve znalostech a dovednostech jednotlivých žáků a následně na tato zjištění adekvátně reagovat.
Identifikaci je samozřejmě možné realizovat různými způsoby. Jedním z možných diagnostických nástrojů jsou pak
různě zaměřené testové úlohy umístněné v inspekčním systému elektronického testování
InspIS SET, díky kterým může škola získat dílčí porovnání v jednotlivých vzdělávacích oborech či oblastech a v jednotlivých ročnících, zcela podle výběru a uvážení ředitele školy nebo i autonomně prostřednictvím využití testů ze strany jednotlivých učitelů. Využití systému InspIS SET v modulu školního testování je
zcela zdarma a získané výsledky má k dispozici pouze daná škola pro svou další pedagogickou práci.
Nad rámec autonomního využití inspekčního testovacího systému InspIS SET i databanky úloh, což lze učinit kdykoli ze strany každé školy podle jejího vlastního uvážení,
připravila Česká školní inspekce pro základní školy a víceletá gymnázia také
možnost dobrovolné účasti na procesu
ověřování výsledků žáků na úrovni
5.,
7. a
9.
ročníků základních škol, s obsahovým zaměřením na
český jazyk,
matematiku a
anglický jazyk. Konkrétní výběr ročníků i vzdělávacích oborů zůstává na řediteli školy, bude možné realizovat testování ve všech uvedených ročnících a vzdělávacích oborech, nebo si zvolit jen některý z ročníků či vzdělávacích oborů.
Cílem zjišťování je
poskytnout žákům, jejich
rodičům,
učitelům a
ředitelům škol objektivizovanou a
relevantní informaci o
výsledcích vzdělávání v kontextu
dopadů mimořádných opatření (dlouhodobá absence prezenční výuky). Získané informace mohou být
nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce, ale také
významným evaluačním nástrojem pro školy (vlastní hodnocení efektivity vzdělávání).
Výsledky testování budou
k dispozici pouze konkrétní škole, nikdo jiný k nim přístup mít nebude. Cílem není využití výsledků testování pro externí hodnocení škol, ale výhradně pro podporu vzdělávání v nich. Proto vedle standardních výsledkových sestav v prostředí systému InspIS SET budou mít školy k dispozici ještě
rozšiřující reporty v systému InspIS DATA, které poskytnou porovnání výsledků školy se skupinami dalších škol obdobných charakteristik. Současně Česká školní inspekce poskytne školám
podrobnější metodický komentář k obsahu testů
s doporučeními, jak se zjištěními týkajícími se úrovně znalostí a dovedností žáků ve vybraných vzdělávacích oborech pracovat dále ve výuce.
Tuto
nabídku od České školní inspekce již
na začátku prosince 2020 obdržely elektronicky
všechny základní školy a
všechna víceletá gymnázia, zájem o účast vyjádřilo více než tisíc z nich. Dobrovolné ověřování výsledků žáků mělo být realizováno již v průběhu 2. pololetí školního roku 2020/2021, s ohledem na konečnou délku trvání distančního vzdělávání však bude toto
dobrovolné indikativní testování realizováno až
nyní.
Testovací okno je stanoveno na období
od pondělí 18. října 2021 do pondělí 15. listopadu 2021 a v jeho rámci si konkrétní termíny pro realizaci testování určí jednotlivé školy samostatně.
Dobrovolného zjišťování výsledků žáků se zúčastní zhruba
tisíc základních škol a
víceletých gymnázií. Veškeré informace jsou zapojeným školám zasílány adresně, v případě jakýchkoli dotazů nebo řešení témat souvisejících s přípravou či samotnou realizací testování mohou školy využít informační systém
InspIS HELPDESK .