Do doby spuštění metodického webu Česká školní inspekce nabízí školám a školským zařízením k využití výběr následujících metodických dokumentů a programů.
Podpora integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků
S ohledem na vývoj migračních událostí, které jsou důsledkem válečné agrese Ruské federace na území Ukrajiny, upravila Česká školní inspekce v kontextu souvisejících činností realizovaných v rámci rezortu školství, mládeže a tělovýchovy priority své práce do konce školního roku 2021/2022 a výraznou metodickou pozornost, podporu i personální kapacity směřuje k vybraným školám (zejména základním) s cílem pomoci přímo na místě zvládnout náročnou situaci spojenou s příchodem ukrajinských dětí a žáků do českého vzdělávacího systému, s jejich začleňováním a s udržitelným vzděláváním smíšených kolektivů českých a ukrajinských dětí a žáků.
Podrobnější informace.
Reporty pro ředitele škol a školských zařízení
Česká školní inspekce v rámci metodické podpory škol a školských zařízení (dále i „škola“), kterou poskytuje s cílem přispět ke zvyšování kvality vzdělávání, a s důrazem na podporu propojování externího hodnocení s vlastním hodnocením školy, nabízí mateřským školám, základním školám, středním školám, základním uměleckým školám a střediskům volného času k využití specifické tiskové sestavy – reporty. Ty poskytují detailnější přehledné informace o vybraných aspektech vzdělávání v dané škole a také souhrnné informace pro porovnání se situací ostatních škol stejného druhu v rámci daného kraje i celé ČR.
Reporty jsou dostupné ředitelům škol po přihlášení do systému InspIS DATA (https://inspis.csicr.cz), kde se jim po výběru možnosti Sestavy – Uložené sestavy v horním panelu nabídne přehled reportů. Po kliknutí na daný report se přepočítají příslušná data a report řediteli školy zobrazí aktuální informace a jednotlivá porovnání. Přístup k těmto reportům s podrobnými informacemi mají pouze školy, kterých se dané hodnocení týká.
Veškeré podrobnosti o obsahu jednotlivých reportů i způsobu jejich zobrazení jsou k dispozici v přiloženém dokumentu.
Prevence a postup při šetření a vyřizování stížností a podnětů
Základním smyslem tohoto metodického dokumentu je
pomoci ředitelům škol a
školských zařízení při šetření a
vyřizování stížností a
podnětů, které dostávají
od žáků, jejich
zákonných zástupců či
jiných osob. Korektní a úspěšné
vyřešení stížnosti či
podnětu již
na úrovni školy vytváří
prostor věnovat
více času jejímu rozvoji a
zvyšování kvality vzdělávání na jedné straně, a zároveň
snižuje riziko podání stížnosti České školní inspekci na straně druhé. Prošetřování stížnosti ze strany České školní inspekce pak představuje velkou zátěž pro všechny dotčené aktéry, a je tedy evidentní, že je vhodné přijímat taková opatření, která povedou k úspěšnému vyřešení situace již v samotném počátku, tedy na úrovni školy.
Metodický dokument
Metodická podpora – školní stravování
Jedním z cílů České školní inspekce v rámci inspekční činnosti v oblasti
školního stravování je
poskytovat školám, resp. pracovníkům školních jídelen,
inspiraci při
sestavování jídelních lístků tak, aby škola nabízela stravování, které bude nejen
respektovat předepsané výživové normy, ale nabízené pokrmy budou zároveň
dostatečně atraktivní,
pestré,
nestereotypní a založené na využívání
čerstvých surovin. Metodický materiál České školní inspekce zprostředkovává jak
soubory vzorových jídelníčků vydaných Státním zdravotním ústavem, tak i příklady jídelníčků několika konkrétních mateřských, základních a středních škol, které mohou být přenositelnou inspirací pro ostatní. Tyto jídelní lístky sestavili pracovníci školních jídelen i s využitím méně obvyklých druhů obilovin, ovoce, zeleniny a dalších potravin a splňují obě výše uvedená kritéria, tedy jak nutriční vyváženost, tak faktor atraktivity pro strávníky.
Metodický dokument
Metodické doporučení – Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků
Na základě dlouhodobých zjištění z inspekční činnosti zaměřené na
různé aspekty podpory a
rozvoje pohybových dovedností a
tělesné zdatnosti žáků a v návaznosti na skutečnost, že dlouhé období distančního vzdělávání ještě více omezilo rozsah pohybových aktivit mnoha dětí, zpracovala Česká školní inspekce ve spolupráci s odborníky z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a České společnosti učitelů tělesné výchovy
metodické doporučení, které představuje několik
konkrétních možností rozvoje pohybových aktivit žáků v jejich
denním školním režimu.
Metodický dokument
Metodické doporučení – Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení
V souladu se zjištěními České školní inspekce z různých typů inspekční činnosti a na základě reflexe různých národních i mezinárodních poznatků relevantních veřejných institucí, neziskových organizací i individuálních odborníků Česká školní inspekce připravila a vydala metodické doporučení zaměřené na
náročné chování dětí a
žáků ve
školách a
školských zařízeních, které akcentuje velmi důležitou problematiku, s níž se školy v posledních letech
setkávají stále intenzivněji.
Metodický dokument
Prezenční vzdělávání učitelů pro rozvoj čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků
Česká školní inspekce připravila pro učitele ZŠ a SŠ specifické
vzdělávací programy, jejichž cílem je
naučit pedagogy v hodinách
využívat úlohy uvolněné z
mezinárodních šetření PIRLS,
TIMSS a
PISA. Tyto úlohy mají výrazný
didaktický potenciál a kromě své evaluační role mohou dobře posloužit také jako
nástroj pro
zvýšení kvality výuky čtenářských,
matematických a
přírodovědných dovedností žáků na obou stupních ZŠ i na SŠ. Realizace seminářů je
zcela zdarma a konají se prezenčně přímo v
prostorách konkrétní školy (rozsah semináře je 6 hod.). V nabídce jsou dva typy seminářů.
První vzdělávací program je zaměřen na využívání didaktického potenciálu úloh uvolněných z mezinárodních šetřeni
TIMSS a
PIRLS s cílem podpořit zvyšování kvality výuky čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků na
1. stupni ZŠ. Tento program je tedy určen zejména elementaristům, účast učitelů 2. stupně ZŠ je však také možná.
Druhý vzdělávací program je zaměřen na využívání didaktického potenciálu úloh uvolněných z mezinárodního šetřeni
PISA s cílem poskytnout inspiraci pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky na
2. stupni ZŠ a na
SŠ. Tento program je tedy určen primárně učitelům působícím na 2. stupni ZŠ a na středních školách. I zde však platí, že se do něj mohou přihlásit také učitelé 1. stupně ZŠ. Další informace jsou k dispozici v samostatném článku níže.
Vzdělávací programy
On-line vzdělávací program pro učitele: Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností žáků ve všeobecně vzdělávacích i odborných předmětech na 2. stupni ZŠ a na SŠ (PISA)
Pro práci s úlohami uvolněnými z mezinárodního šetření
PISA přímo ve výuce připravila Česká školní inspekce také dva specifické vzdělávací moduly, které jsou
zaměřeny výlučně na
rozvoj čtenářských dovedností žáků a které jsou nabízeny
pouze distančně prostřednictvím platformy Microsoft Teams. Účast na těchto programech je
zcela zdarma.
Jeden webinářový modul (A) se věnuje
rozvoji čtenářských dovedností žáků v
odborném vzdělávání a
určen je
primárně pro učitele středních odborných škol. Druhý modul (B) se věnuje
mezipředmětovému významu rozvoje
čtenářských dovedností v
přírodovědných předmětech a je
vhodný primárně pro
učitele základních škol a
víceletých gymnázií.
Vzdělávací program
On-line vzdělávací program pro učitele: Inspirace pro rozvoj čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků na 1. stupni ZŠ (PIRLS a TIMSS)
Mezinárodní šetření výsledků vzdělávání slouží především jako prvek externího hodnocení českého vzdělávacího systému a nabízí možnost porovnání s dalšími rozvinutými zeměmi. Pravidelné a dlouhodobé zapojování České republiky umožňuje sledovat vývoj ve výsledcích žáků včetně mapování jejich silných a slabých stránek. Zároveň testové úlohy z mezinárodních šetření představují zajímavou didaktickou inspiraci.
Pro práci s úlohami uvolněnými z mezinárodních šetření
PIRLS a
TIMSS přímo ve výuce připravila Česká školní inspekce on-line vzdělávání pro učitele, které se
zaměřuje na možnosti
rozvoje čtenářských, matematických a přírodovědných znalostí a dovedností žáků v mezipředmětovém kontextu. Program je určen
primárně pro učitele prvního stupně základních škol.
Vzdělávací program