Žádost o informaci ze dne 3. 12. 2020

Dne 18. 12. 2020 poskytla Česká školní inspekce žadateli o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, následující informaci.

1. Metodiku k této věci Česká školní inspekce (dále jen „ČŠI“) nemá. Odpověď na první část Vaší žádosti o informace vyplývá přímo z právních předpisů, které se týkají této problematiky, tzn. zejména zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jelikož neexistuje zvláštní úprava, která by ukládala ČŠI navrhovat konkrétní opatření, je návrh opatření v kompetenci kontrolované osoby (tj. právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení). Opatření, též na základě vlastního návrhu, přijímá také zřizovatel.

ČŠI je oprávněna, nikoli povinna, opatření navrhnout a v některých případech se tak i děje, zpravidla při projednávání závěrů inspekční činnosti. Zaměstnanci ČŠI při provádění kontrol postupují podle výše uvedeného.

2. ČŠI při provádění finanční kontroly posuzuje míru odpovědnosti kontrolované osoby, nikoli jednotlivých zaměstnanců. ČŠI provádí pouze kontrolu správnosti zaúčtování u účetních operací vztahujících se k prostředkům ze státního rozpočtu. Samostatnou metodiku k tomuto ČŠI nemá, neboť zaměstnanci ČŠI při kontrole vychází přímo z platných právních předpisů.

3. Předně je třeba uvést, že ČŠI provádí finanční kontrolu pouze ve vztahu k prostředkům státního rozpočtu. Úprava vyplývá přímo z právního předpisu a zvláštní metodiku k tomuto ČŠI nemá. Pro úplnost dodávám, že právní předpisy (zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů), a na základě právních předpisů též zřizovací listina, případně další pravidla stanovená zřizovatelem, stanoví případy, kdy lze finanční prostředky použít jen se souhlasem zřizovatele. Zaměstnanci ČŠI při kontrolách postupují dle výše uvedeného.

4. Zásadu bezplatného základního a středního vzdělávání ve veřejných školách, tj. těch, které jsou zřizovány státem, krajem, svazkem obcí či obcí, proklamuje i zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a to v jednom ze svých úvodních ustanovení [§ 2 odst. 1) písm. d)] a dále v § 123 odst. 1. Školský zákon neumožňuje vybírat poplatky tehdy, pokud to přímo nestanoví. Znamená to, že příspěvek nemůže být nad rámec právními předpisy stanovené úplaty vyžadován, jde-li o úhradu samotného procesu vzdělávání zakotveného zejména ve školním vzdělávacím programu.

Stát poskytuje veřejným školám finanční prostředky ze státního rozpočtu, které však pochopitelně nemusejí pokrývat veškeré výdaje školy. Tyto pak škola hradí z jiných finančních zdrojů, např. z vlastních příjmů či prostředků zřizovatele. Může je hradit i z prostředků jiných osob, jak vyplývá z § 160 odst. 5 školského zákona. Mezi tyto jiné osoby lze nepochybně řadit i zákonné zástupce žáků, kteří tak dobrovolně přispívají k vyšší kvalitě vybavení nebo určitému „nadstandardu“ ve fungování školy. V žádném případě však nemůže jít o povinnou spoluúčast na financování vzdělávání, která by byla v rozporu se zásadou bezplatného základního a středního vzdělávání ve veřejných školách.

Zaměstnanci ČŠI při kontrolách postupují dle výše uvedeného.

5. Příspěvek na FKSP jde ze státního rozpočtu, ČŠI pouze sleduje, zda finanční prostředky určené na FKSP byly do tohoto fondu skutečně převedeny. Konkrétní účel jejich využití již ČŠI nesleduje, neumožňují to úzce vymezené kompetence ČŠI. Metodiku k tomuto ČŠI z uvedených důvodů nevede.

6. a 7. ČŠI při kontrole uvedeného vychází z pravidel stanovených právními předpisy, zejména jde o zákon o finanční kontrole a vyhlášku č. 416/2004 Sb. Není stanoven jediný způsob, jak uvedené kontrolovat, tedy ani jediný vzor či metodický postup – vždy je to v kompetenci ředitele školy. Kontrola uvedených pravidel musí odpovídat výše uvedeným právním předpisům. U bodu 7. Vaší žádosti lze potom konkrétně vycházet z § 6 odst. 3 vyhlášky č. 416/2004 Sb., tedy že kritéria stanoví ředitel školy a nepodléhají dalšímu schvalování. Zaměstnanci ČŠI při provádění kontrol vycházejí z výše uvedeného.
 
K absenci metodik u výše uvedených otázek závěrem uvádím, že zaměstnanci ČŠI, provádějící veřejnosprávní kontrolu, jsou odborníci v dané oblasti, často s mnohaletou praxí, což je zárukou toho, že kontrolu provádějí objektivně a s důrazem na dodržování relevantních právních předpisů. Právní předpisy jako takové, případně komentářová literatura k nim, je dostatečným vodítkem k provedení objektivní, správné a efektivní kontroly hospodaření škol a školských zařízení. Zaměstnanci jsou také pravidelně proškolování v konkrétních dílčích oblastech jejich činnosti, což uvedené kompetence dále prohlubuje.