Výstupy

Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

Tematická zpráva - Analýza využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

17.06.2025
Základní umělecké školy mají v českém vzdělávacím systému výjimečné postavení. Poskytují systematickou a dostupnou výuku v hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém oboru a podporují rozvoj talentu, kreativity i osobnosti dětí. Tento model nemá v mezinárodním srovnání přímou obdobu. Česká školní inspekce zpracovala tematickou zprávu zaměřenou na využívání rámcového vzdělávacího programu (RVP ZUV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP) v ZUŠ. Mezi hlavní zjištění patří potřeba zpřesnění cílů vzdělávání ...

Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybranými znaky středních škol

Tematická zpráva - Souvislost výsledků přijímací zkoušky a společné části maturitní zkoušky s vybran

03.06.2025
Jednotné přijímací zkoušky (JPZ) a maturitní zkouška (MZ) jsou dvě významné etapy vzdělávací dráhy žáků. Tematická zpráva se zaměřuje na souvislost mezi výsledky maturitní a jednotné přijímací zkoušky, rozdíly mezi školami a jejich přidanou hodnotu. Výsledky ukazují, že úspěšnost u maturit silně navazuje na výsledky z JPZ – žáci s nižším skóre u přijímaček zpravidla dosahují slabších výsledků i u maturit. Jednotná přijímací zkouška se tak stává spíše nástrojem pro třídění podle výchozí úrovně než výběrem ...

Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

Tematická zpráva - Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

28.04.2025
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie má Česká republika v této oblasti ještě prostor pro zlepšení, což dokládají i mezinárodní srovnání, například index rovnosti vypracovaný Evropským institutem pro genderovou rovnost (EIGE). Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol. Význam tohoto tématu podtrhuje také skutečnost, že v roce 2024 vláda schválila ...

Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních školách

Tematická zpráva - Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních ško

26.03.2025
Zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků. Zjištění inspekce ukazují, že v mnoha školách je ŠVP stále vnímán spíše jako formální dokument než jako ...

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

Tematická zpráva – Konkurzní řízení na ŘŠ a ŠZ v období od 1. 9. 2023 do 31. 12. 2024

12.02.2025
Jednou z významných činností, na kterých se Česká školní inspekce podílí, jsou konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení. Cílem této zprávy je podat nejen přehledové informace o vyhlášení konkurzů, charakteristikách uchazečů, o průběhu konkurzů a jejich výsledku, ale také kontextové informace týkající se kritérií hodnocení, výsledků národního testování i maturitních zkoušek a počtů stížností. Tato tematická zpráva poskytuje cenné poznatky pro ...

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

Tematická zpráva – Vnější faktory ovlivňující kvalitu vzdělávání v ZŠ

04.02.2025
Kvalita vzdělávání představuje složitý a mnohovrstevnatý koncept, který je ovlivňován faktory na různých úrovních – od jednotlivce, přes třídu a školu, až po celý vzdělávací systém. Zkoumání vztahů mezi vnějšími faktory vzdělávání a jednotlivými složkami kvality vzdělávání, stejně jako pochopení mechanismů, které tyto vztahy utvářejí, je klíčovým předpokladem pro kvalifikované rozhodování jak na úrovni vzdělávací politiky, tak v rámci každodenní praxe. Právě tímto směrem byl zaměřen hlavní ...

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

Kvalita vzdělávání ve školním roce 2023/2024 – výroční zpráva

18.12.2024
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2023/2024 poskytuje komplexní hodnocení stavu vzdělávacího systému, kvality a efektivity vzdělávání, prezentuje výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů v České republice. Ve zprávě jsou představena data a poznatky získané inspekčními šetřeními, součástí jsou analýzy o fungování škol a školských zařízení. Formulovány jsou závěry a doporučení směřující k dalšímu rozvoji a podpoře vzdělávání v jednotlivých oblastech. Poskytuje informace pro hodnocení současné situace a pro strategické rozhodování o budoucích směrech vzdělávací politiky ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 8. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika se v pořadí počtvrté (opět po šestnácti letech) zapojila do šetření ...

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

Národní zpráva TIMSS 2023: 4. ročník

04.12.2024
Projekt TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která každé čtyři roky zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Mezinárodní srovnávací charakter TIMSS umožňuje zapojeným zemím porovnávat své výsledky s ostatními zúčastněnými zeměmi a společně s dalšími zjištěními z dotazníkových a dalších šetření tak přispívá k mezinárodnímu dialogu o osvědčených postupech v matematickém a přírodovědném vzdělávání. Česká republika také patří mezi 14 zemí, které se kromě roku 2023 zapojily již do ...

Národní zpráva ICILS 2023

Národní zpráva ICILS 2023

12.11.2024
Mezinárodní šetření ICILS (International Computer and Information Literacy Study) získává od roku 2013 poznatky o dovednostech žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti a od roku 2018 také mapuje oblast informatického myšlení. Jedná se o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Šetření ICILS se zaměřuje na věkovou kategorii čtrnáctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 8. ročníku povinné školní docházky. Testovanou skupinou žáků jsou tak v České republice žáci 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Kromě ...