Inspirace pro zkvalitňování výuky matematiky a přírodovědy - vzdělávání pedagogů
27.09.2017
Česká školní inspekce v rámci realizace individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení připravila pro pedagogy základních škol vzdělávací program, jehož cílem je nabídnout učitelům podrobnější seznámení s uvolněnými úlohami z mezinárodních šetření výsledků vzdělávání (na příkladu úloh z TIMSS 2015), a poskytnout tak inspiraci ke zkvalitňování výuky matematiky a přírodovědy.
Seminář je
určen zejména pro
učitele prvního stupně základních škol, přihlásit je však možné i pedagogy působící na 2. stupni či zástupce vedení školy. Přihlášeno může být i
více účastníků za jednu školu.
Jednodenní semináře (9:00 – 15:00) pro skupiny max. 15 účastníků se od října do prosince 2017 uskuteční ve většině krajských měst České republiky, a to v několika termínech:
Rámcový program
Pojetí matematiky a přírodovědy v TIMSS 2015
- Seznámení se základními informacemi o šetření TIMSS, pojetí testovaných oblastí.
- Seznámení s kontextem vývoje výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních od roku 1995.
- Informace o dílčích škálách hodnocení, vysvětlení vědomostních úrovní.
Práce s ukázkami testových úloh
- Metodika tvorby testových úloh TIMSS 2015, jejich zaměření a hodnocení.
- Ukázky uvolněných testových úloh z TIMSS 2015 a jejich vyhodnocování.
- Didaktické využití uvolněných úloh.
Práce s uvolněnými úlohami TIMSS 2015 v modulu InspIS SET
- Účel a určení systému InspIS s akcentem na modul školního testování.
- Základní komponenty systému.
- Průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování, pokročilé možnosti využití školního testování.
- Praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření.
Další možnosti využití modulu InspIS SET pro vlastní hodnocení školy
- Představení metod, postupů a nástrojů vyvíjených v rámci projektu Komplexní systém hodnocení k podpoře propojování externího hodnocení s vlastním hodnocením školy.
- Informace o reportech pro školy a jejich využití (kriteriální hodnocení, materiální a prostorové podmínky, porušení předpisů, výsledky testování).
- Informace k národnímu výběrovému zjišťování výsledků vzdělávání, práce s výsledky, jejich další využití, využití uvolněných testových úloh národního testování.
Reflexe výuky matematiky a přírodovědy v učitelském dotazníku mezinárodního šetření TIMSS 2015 a v národním inspekčním zjišťování
- Seznámení s vybranými zjištěními žákovského a učitelského dotazníku TIMSS 2015 a provázanost s úspěšností žáků.
- Prezentace zjištění ze sekundární analýzy k TIMSS 2015 a TIMSS 2011 zaměřené na reflexi výuky přírodovědy a srovnání vybraných znaků méně úspěšných a velmi úspěšných tříd. Doplnění kontextu analýzy o zjištění z národní inspekční činnosti.
- Ukázky práce učitele (videonahrávky).
- Seznámení s výstupy k mezinárodním šetřením a s dalšími výstupy České školní inspekce včetně možností jejich využití (synergie externího/mezinárodního a interního/národního pohledu, výroční zpráva, tematické zprávy, národní zprávy, školní zprávy z mezinárodních i národních testování apod.).
Pozvánky jsou základním
školám v jednotlivých krajích zasílány také
adresně prostřednictvím e-mailové zprávy, a to vždy s
několikatýdenním předstihem před prvním termínem konání vzdělávacího programu v daném regionu.
V případě zájmu o účast pedagogů je třeba, aby ředitel školy nahlásil
účastníky za svou školu na e-mailovou adresu
registrace@csicr.cz.
Do
zprávy je třeba
uvést jméno a příjmení účastníka(ů), e-mail účastníka(ů) a termín vybraného semináře. Česká školní inspekce pak bude s informacemi a instrukcemi kontaktovat přímo konkrétní účastníky.
V případě jakýchkoli dotazů týkajících se těchto vzdělávacích akcí lze využít systém
InspIS HELPDESK (
https://helpdesk.csicr.cz), téma požadavku:
Vzdělávací akce a semináře ČŠI.