Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 21/27 Tabulka č. 17 Výskyt charakteristiky „žákovská volba“ (podíl hodin v %) Žákovská volba vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 50,0 65,1 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 1,6 1,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 22,6 7,5 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 17,7 3,8 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 6,5 11,3 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 0,0 1,9 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 1,6 8,5 Následující situace podporuje kompetenci k učení tím, že dává žákům více prostoru pro rozhodování o směru, obsahu a způsobu učení. V situaci se mohou vyskytovat volby nejrůznějšího druhu: volba cílů pro celou třídu, nebo pro skupiny či jednotlivce, volba obsahu, volba výukové formy, metody, didaktických prostředků a hodnoticích činností. Tato situace byla zaznamenána pouze v polovině hodin (oproti třetině hodin ve srovnávacích školách). Pokud se vyskytla, bylo to nejčastěji v ne zcela zdařilé podobě se zapojením více žáků nebo většiny žáků, případně zdařile, ale s dopadem pouze na jednoho žáka. Tabulka č. 18 Výskyt charakteristiky „práce s informačními zdroji“ (podíl hodin v %) Práce s informačními zdroji vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 51,6 67,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 0,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 8,1 4,7 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 19,4 2,8 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 9,7 13,2 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 1,6 0,9 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 9,7 9,4 Tato situace podporuje kompetenci k učení tím, že se v ní vědomě pracuje s informačními zdroji orientujícími žáka k dalšímu učení. Jedná se např. o zdroje orientující žáka ve vlastním učení, k dalším informacím důležitým pro učení. Ve třídě se vytvářejí podmínky pro to, aby žáci samostatně získávali rozmanité informace (ze slovníků, encyklopedií apod.). Současně je posuzována kvalita těchto zdrojů. Vědomá „práce s informačními“ zdroji orientujícími žáka k dalšímu učení se společně s „žákovskou volbou“ vyskytla v hospitovaných hodinách nejméně často (přibližně v polovině hodin). Pouze v necelé desetině hodin se vyskytla ve zdařilé podobě se zapojením všech žáků.