Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 20/27 Tabulka č. 15 Výskyt charakteristiky „úkolové situace vyššího řádu“ (podíl hodin v %) Úkolové situace vyššího řádu vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 24,2 49,1 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 1,6 0,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 19,4 6,6 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 25,8 9,4 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 9,7 10,4 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 3,2 8,5 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 16,1 15,1 „Úkolové situace vyššího řádu“ vedou žáky k zvládání vyšších myšlenkových operací analyticko-syntetických, induktivně-deduktivních a k formování tvořivých schopností. V hodině se projevují např. předkládáním otázek a úloh na komplexnější analýzu nebo směřujících k syntéze a tvořivosti či hodnotícímu posouzení ze strany učitele. Žáci plní úlohy daného typu samostatně nebo s malou oporou učitele či jiných žáků. Tyto situace se nevyskytly přibližně v polovině hodin srovnávacích škol, zatímco ve vyloučených lokalitách to bylo pouze ve čtvrtině. Z hlediska výskytu zdařilých situací, které zasáhly co nejvíce žáků, se výsledky obou srovnávaných skupin škol příliš neliší. Tabulka č. 16 Výskyt charakteristiky „podpora výkonu“ (podíl hodin v %) Podpora výkonu vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 1,6 19,8 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 1,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 14,5 16,0 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 24,2 11,3 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 9,7 12,3 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 6,5 8,5 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 43,5 30,2 „Podpora výkonu“ v hodinách se vyznačuje tím, že ve výuce vnímáme důvěru učitele v to, že žáci mohou dostát na ně kladeným učebním nárokům. Učitel přistupuje k žákům s respektem, poskytuje jim popisnou zpětnou vazbu k jejich výkonu, dává najevo očekávání, že žáci učení zvládnou a mohou dosáhnout výborných výkonů, a nepoužívá znevažujících výroků, které mohou mít demotivující povahu. V hodinách ve školách nacházejících se ve vyloučených lokalitách se „podpora výkonu“ nevyskytla pouze v 1,6 % hodin (oproti necelé pětině hodin ve srovnávacích školách). Ve zdařilé podobě se zásahem na všechny žáky byla zaznamenána ve více než dvou pětinách hodin (ve srovnávacích školách byla pozorována v menší míře – 30,2 % hodin).