Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 19/27 Tabulka č. 13 Výskyt charakteristiky „zacílení výuky“ (podíl hodin v %) Zacílení výuky vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 1,6 23,6 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 0,0 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 11,3 4,7 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 29,0 4,7 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 14,5 28,3 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 4,8 1,9 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 38,7 36,8 První ze sledovaných situací bylo „zacílení výuky“, tedy situace, kdy výuka podporuje kompetenci k učení nasměrováním na učební činnosti, zřetelným zacílením učebních činností. Cíle výuky mohou být předkládány různými způsoby (přímým sdělením, formulováním problémové otázky nebo úlohy či vstupním úkolem). Cíle ale nemusejí být pouze předkládány, může jít také o to, aby se žáci s cíli učili sami vědomě pracovat. „Zacílení výuky“ se vyskytlo téměř ve všech hospitovaných hodinách ve vyloučených lokalitách, zatímco ve srovnávaných školách se tato situace v téměř čtvrtině hodin nevyskytla. Ve zdařilé podobě se zapojením všech žáků bylo pozorováno v necelých dvou pětinách hodin ve vyloučených lokalitách. Tabulka č. 14 Výskyt charakteristiky „úkolové situace nižšího řádu“ (podíl hodin v %) Úkolové situace nižšího řádu vyl. lok. srov. šk. situace se nevyskytla 1,6 8,5 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 3,2 0,9 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 11,3 7,5 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků 33,9 4,7 situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků 4,8 14,2 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků 0,0 5,7 situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 45,2 58,5 Dále byla sledována situace, která podporuje kompetenci k učení prací s úkoly, které tvoří základ pro úkolové situace vyššího řádu. Jde o učení orientované na základní prvky učiva – znalosti (fakt, pojmů, postupů) a jednoduché dovednosti (intelektové i praktické), např. zapamatování, rozumění a aplikaci (fakt, pojmů, postupů) a učení se jednotlivým úkolům. Ve školách sloužících jako norma se tyto situace vyskytly častěji ve zdařilé podobě s dopadem na všechny žáky (58,5 % oproti 45,2 % ve vyloučených lokalitách). Ve školách ve vyloučených lokalitách se naopak častěji oproti normám tato situace vyskytla ne zcela zdařile s dopadem na většinu žáků (33,9 % oproti 4,7 %).