Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 16/27 Tabulka č. 12 Jak často dochází v hodinách ve vaší třídě k následujícím situacím? (podíl žáků v %) Situace nikdy nebo téměř nikdy v některých hodinách ve většině hodin každou hodinu průměr* vyl. lok. průměr* srov. šk.** Žáci neposlouchají, co učitel říká. 14,3 65,2 14,8 5,7 2,12 2,30 Ve třídě je hluk nebo nepořádek. 20,2 51,8 18,9 9,2 2,17 2,09 Učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší. 27,6 42,2 15,6 14,7 2,17 2,00 Žáci nedokáží dobře pracovat. 45,1 40,7 10,2 4,0 1,73 1,83 Žáci začínají pracovat až dlouho po začátku hodiny. 42,3 40,5 12,3 4,8 1,80 1,88 * Průměr na škále 1–4, kdy 1 znamená „nikdy nebo téměř nikdy“ a 4 „každou hodinu“, vyšší hodnota průměru tak značí vyšší míru výskytu daného jevu. ** PISA 2012 Podle výpovědí více než dvou pětin žáků ve vyloučených lokalitách nikdy nebo téměř nikdy nedochází v hodinách k tomu, že by žáci začali pracovat až dlouho po začátku hodiny nebo by nedokázali pracovat dobře. Tato situace nastává každou hodinu pouze podle 4,8 %, resp. 4,0 % žáků. Podle 85,7 % žáků dochází někdy7 k tomu, že žáci neposlouchají, co učitel říká, v největší míře se tak děje pouze v některých hodinách (podle 65,2 % žáků). V průměru se podle žáků nejčastěji vyskytuje situace, že je ve třídě hluk a nepořádek a že učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší. Obě tyto situace se vyskytují častěji podle žáků ve vyloučených lokalitách ve srovnání se žáky zapojenými do šetření PISA 2012. Naopak menší podíl žáků ve vyloučených lokalitách uváděl, že ve většině hodin nebo každou hodinu žáci neposlouchají, co učitel říká. Celkově však žáci ve vyloučených lokalitách vnímají nekázeň v hodinách velmi podobně jako průměrný patnáctiletý žák ze srovnávací školy účastnící se šetření PISA 2012. Graf č. 3 Jaké bys chtěl/a získat vzdělání? (podíl žáků v %) Vzdělanostní aspirace žáků ve vyloučených lokalitách se významně odlišují od aspirací žáků účastnících se šetření PISA 2012 – aspirace žáků ve vyloučených lokalitách jsou výrazně nižší. Zatímco polovina žáků ve vyloučených lokalitách chce získat maximálně středoškolské vzdělání s výučním listem, v šetření PISA 2012 tvořila tato skupina pouze 6,4 % žáků. 7 Někdy = v některých hodinách + ve většině hodin + každou hodinu. 49,1 17,5 3,4 16,2 13,7 6,4 23,2 6,1 57,8 6,4 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 SŠ s výučním listem a nižší SŠ s maturitou VOŠVŠnevím vyloučené lokality srovnávací školy