Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 15/27 Tabulka č. 10 Škola je místem, … (podíl žáků v %) Moje škola je místem... rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne průměr* vyl. lok. průměr* srov. šk.** kde si snadno nacházím přátele. 62,6 29,6 7,4 0,4 1,46 1,89 kde cítím, že tam patřím. 46,3 43,2 9,2 1,3 1,66 2,09 kde mě jiní žáci zřejmě mají rádi. 30,8 54,2 9,3 5,7 1,90 1,98 kde si připadám trapně a nevhodně. 6,7 7,6 32,1 53,6 3,33 3,21 kde se cítím osamělý/á. 7,2 9,0 26,9 57,0 3,34 3,27 kde se často nudím. 15,3 19,8 32,4 32,4 2,82 2,27 kam nechci chodit. 19,2 12,1 22,3 46,4 2,96 2,76 * Průměr na škále 1–4, kdy 1 znamená „rozhodně ano“ a 4 „rozhodně ne“, vyšší hodnota průměru tak značí vyšší míru nesouhlasu s danou položkou. ** PISA 2012 Žáci ve vyloučených lokalitách vnímají školu poměrně pozitivně. Většina žáků (85 % a více) spíše nebo rozhodně souhlasí s tvrzením, že je ve škole mají jiní žáci rádi, že si ve škole snadno nacházejí kamarády a cítí se, že sem patří. Nudu ve škole pak přiznává více než třetina žáků (35,1 %) ve vyloučených lokalitách, což je výrazně méně než u žáků ze srovnávacích škol, kteří obdobné informace poskytli v šetření PISA 2012 (58,3 %). Trapně a nevhodně si ve škole připadá a osaměle se cítí méně než pětina žáků ve vyloučených lokalitách a 31,3 % žáků do školy chodit nechce. Z této baterie otázek vyplývá, že žáci ve vyloučených lokalitách vnímají školu v řadě případů dokonce pozitivněji než průměrný patnáctiletý žák ze srovnávacích škol účastnících se šetření PISA 2012. Tabulka č. 11 U následujících výroků o učitelích ve své škole uveď, nakolik s nimi souhlasíš (podíl žáků v %) Výrok rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne průměr* vyl. lok. průměr* srov. šk.** Učitelé věří, že když se budu snažit, dostanu dobré známky. 79,4 19,3 0,4 0,9 1,23 x Učitelé si přejí, abych po skončení školy dále studoval/a. 67,7 27,0 2,7 2,7 1,40 x Když potřebuji pomoc, učitelé mi ji poskytnou. 66,8 27,0 5,3 0,9 1,40 1,49 S většinou učitelů vycházím dobře. 63,5 29,6 5,7 1,3 1,45 1,60 Většina učitelů se mnou jedná fér. 58,9 32,1 6,3 2,7 1,53 1,63 Většině učitelů jde o mé dobro. 56,2 36,3 6,6 0,9 1,52 1,62 Učitelé věří, že mi učení půjde. 55,1 36,4 6,2 2,2 1,56 x Většina učitelů skutečně naslouchá tomu, co říkám. 50,2 31,6 14,2 4,0 1,72 1,80 * Průměr na škále 1–4, kdy 1 znamená „rozhodně ano“ a 4 „rozhodně ne“, vyšší hodnota průměru tak značí vyšší míru nesouhlasu s danou položkou. ** Projekt CLoSE Většina žáků (více než 90 %) vyjádřila souhlas s téměř všemi uvedenými položkami. Tento výsledek naznačuje převážně pozitivní smýšlení žáků o svých učitelích. Téměř pětina žáků je však přesvědčena, že většina učitelů skutečně nenaslouchá tomu, co žák říká. Názory žáků ve vyloučených lokalitách se téměř neliší od názorů žáků ze srovnávacích škol zapojených do projektu CLoSE.