Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 12/27 Potřeby učitelů V následující části měli učitelé označit způsobilosti, které by potřebovali rozvíjet v souvislosti se vzděláváním žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, a to ve čtyřech oblastech: spolupráce s rodinou, učební prostředí, plánování a hodnocení a vyučovací strategie. V každé z těchto oblastí měli označit pouze tři způsobilosti/oblasti. Tabulka č. 6 Spolupráce s rodinou (podíl učitelů v %) Oblasti vyl. lok. srov. šk. Být v kontaktu s těmito rodinami. 52,6 47,5 Budovat vzájemnou důvěru a kooperativní, partnerský vztah s rodiči dětí. 52,6 52,5 Vytvářet příležitosti na podporu spolupráce a partnerství s rodiči sociokulturně znevýhodněných dětí. 34,3 27,1 Vytvářet prostor na rozhovory s rodiči sociokulturně znevýhodněných dětí, realizovat vzájemná setkání a neformální rozhovory o jejich dítěti. 29,9 27,7 Organizovat setkání s rodiči za účelem individuální podpory a rozvoje dítěte. 29,9 31,1 Zprostředkovávat rodinám těchto dětí informace o podpůrných programech, výcvicích a kurzech v oblasti výchovy, zdraví, výživy apod. 25,5 33,3 Poskytovat těmto rodičům informace o požadavcích na domácí přípravu jejich dětí z oblasti psychologie učení. 21,2 22,6 Poskytovat rodičům možnosti individuálních konzultací. 18,2 31,6 Vytvářet a organizovat dobrovolné programy pomoci pro členy komunity a jejich děti. 10,2 7,3 Posilňovat kompetence rodičů. 10,2 6,8 Poskytovat písemné informace o sociokulturně znevýhodněném dítěti. 5,1 6,2 Jiné 3,6 2,8 Kooperovat s rodiči a členy komunity při tvorbě ŠVP. 0,7 1,7 Učitelé by nejvíce potřebovali v souvislosti se zkvalitňováním spolupráce s rodinou a komunitou sociokulturně znevýhodněných dětí být v kontaktu s těmito rodinami a budovat vzájemnou důvěru a kooperativní, partnerský vztah s rodiči žáků. Tyto oblasti uvedla přibližně polovina učitelů. Mezi odpověďmi učitelů ve vyloučených lokalitách a srovnávacích školách nebyly nalezeny významné rozdíly. Pouze v jedné oblasti byl zaznamenán větší rozdíl – nižší podíl učitelů ve vyloučených lokalitách oproti srovnávacím školám by potřeboval poskytovat rodičům možnosti individuálních konzultací. Tabulka č. 7 Učební prostředí ( podíl učitelů v %) Způsobilosti vyl. lok. srov. šk. Podporovat pozitivní vztahy mezi sociokulturně znevýhodněnými žáky a učitelem a stejně tak mezi žáky navzájem. 64,5 73,6 Vytvářet příležitosti k rozvoji komunikačních kompetencí sociokulturně znevýhodněných žáků. 55,8 52,8 Pomáhat sociokulturně znevýhodněným žákům porozumět, jak mohou stereotypy a předsudky ovlivňovat jejich postoje a názory. 50,7 47,2 Využívat učební materiály a pomůcky, které jsou adekvátní věku a schopnostem sociokulturně znevýhodněných žáků. 48,6 50,0 Využívat materiály a pomůcky z reálného života sociokulturně znevýhodněných žáků. 26,8 14,6 Respektovat kulturu, tradice, jazyk a kulturní identitu sociokulturně znevýhodněných žáků. 23,2 31,5 Oceňovat a respektovat různorodé názory sociokulturně znevýhodněných žáků. 18,1 20,8 Poskytovat sociokulturně znevýhodněným žákům učební materiály a pomůcky, které odrážejí jejich kulturu a tradice. 8,7 7,9