Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 10/27 Faktory ovlivňující úspěšnost žáků V samostatné otázce měli učitelé seřadit od 1 do 11 několik předložených faktorů, na kterých může záviset úspěšnost žáka. Průměrná hodnota tak vyjadřuje průměrné pořadí daného faktoru, kde 1 je nejdůležitější a 11 nejméně důležitá věc pro úspěšnost žáka. Tabulka č. 4 zobrazuje výsledné pořadí faktorů. Tabulka č. 4 Úspěšnost žáka ve škole závisí zejména na... faktor vyl. lok. srov. šk. ctižádosti a píli žáka 4,02 3,07 nadání žáka 4,15 3,36 podpoře rodičů při domácích pracích či učení 4,24 4,14 kvalitě učitelů 4,33 3,72 tom, zda se žák ve škole dobře cítí 4,41 3,53 tom, jak moc dávají rodiče pozor, zda si jejich dítě dělá úkoly a dostatečně se učí 4,70 4,98 vzdělání rodičů 6,28 6,54 jazyku, kterým se doma hovoří 7,12 7,33 velikosti třídy 7,48 7,03 konkurenční situaci ve třídě 7,48 7,13 odměnách od rodičů za dobré výsledky 8,31 8,57 Na prvním místě učitelé ve školách ve vyloučených lokalitách uváděli ctižádost a píli a na dalším místě pak nadání žáka. Dále přisuzovali důležitost také podpoře rodičů při domácích úkolech či učení a skutečnosti, zda se žák ve škole cítí dobře, a také kvalitě učitelů. Rozdíly v pořadí faktorů mezi učiteli ve školách z vyloučených lokalit a ve školách srovnávacích byly minimální, zpravidla jen o jedno místo v pořadí. Učitelům byly předloženy také další výroky k hodnocení. Opět nebyly v odpovědích učitelů ve vyloučených lokalitách a v běžných školách nalezeny zásadní rozdíly. Jen s výroky „Rodiče žáků se málo zajímají o školní výsledky a vzdělávání svých dětí“ a „Rodiče velmi často nejsou schopni svým dětem pomoci ani s domácími úkoly“ v mnohem větší míře souhlasili učitelé ve školách z vyloučených lokalit (viz tabulka č. 5).