Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3924/15-G2 Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách 8/27 Graf č. 1 Je škola, ve které pracujete, dostatečně připravena na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků? Učitelé ze škol ve vyloučených lokalitách vyjadřují větší míru připravenosti na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků – rozhodně souhlasilo 63,1 % učitelů oproti 47,9 % učitelů ze srovnávacích škol. Následně byli učitelé dotázáni, v čem vidí nedostatky školy, pokud v předchozí otázce nezvolili možnost „rozhodně ano“. Tyto nedostatky (šest nabízených odpovědí a varianta „jiné“) měly být seřazeny podle míry závažnosti. Učitelé celkově v největší míře uváděli na prvních třech místech následující nedostatky: chybějící snaha žáků, příliš velký počet žáků ve třídách, chybějící odborné síly (psychologové, poradci). Zatímco učitelé ve školách, které navštěvují žáci ze sociálně vyloučených lokalit, uváděli nejčastěji chybějící snahu žáků, ve srovnávacích školách to byly chybějící odborné síly (psychologové, poradci). Celkově byly na čtvrtém místě jmenovány nedostatečné prostorové možnosti školy i tříd, následně nedostatečný počet učitelů a na posledním místě nedostatečné vzdělání učitelů. Graf č. 2 Je na vaší škole dostatečně uplatňován princip rovnosti příležitostí? Tj. všichni žáci bez ohledu na pohlaví, etnicitu a sociální původ mají ve škole stejné šance Téměř všichni učitelé se domnívají, že je v jejich škole dostatečně uplatňován princip rovnosti příležitostí. Rozdíly mezi učiteli v obou srovnávaných skupinách nejsou významné. Příčiny horších šancí některých žáků spočívají podle výpovědí učitelů nejčastěji v chybějícím zájmu o dítě a jeho vzdělání ze strany mnohých rodičů, v chybějící výchově (děti často přicházejí do školy bez osvojených hygienických či pracovních návyků), v chybějící funkci vzorů u rodičů a v nedostatku času rodičů na své děti. Obě skupiny učitelů uváděly tyto příčiny jako čtyři nejvýznamnější. Potencionalita vnímaná učitelem Škála potencionality vyučování vnímané učitelem (GTE – general teacher efficacy) se skládá ze sedmi výroků, se kterými učitelé volili míru souhlasu na čtyřbodové škále (rozhodně 47,9 63,1 33,0 30,6 13,0 5,0 0,5 1,3 5,6 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%srovnávací školy vyloučené lokality rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne nevím 84,7 91,9 11,6 6,2 2,3 1,9 0,9 0,5 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%srovnávací školy vyloučené lokality rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne nevím