T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 23 Inkluzi ve výuce lze hodnotit pomocí indexů ze sledovaných situací. Souhrnný index zob-razuje následující tabulka. Tabulka 21 Souhrnný index inkluze ve vyučování – školy ve vyloučených lokalitách Popis indexu Počet hodin Podíl hodin v %Počet učitelů, kteří se chovají silně ponižujícím způsobem k jednomu žákovi či menší skupině0 0,0 Počet učitelů, kteří se chovají ponižujícím způsobem k jednomu žákovi či menší skupině žáků1 1,6 Počet učitelů, kteří neumí zapojit do výuky jednoho žáka či menší skupinu žáků (ve výuce je ignorují).1 1,6 Počet pozorovaných hodin, ve kterých nebyly identifikovány situace, které by zřetelně napovídaly, zda učitel dokáže inkluzivitu podporovat či ji naopak silně ohrožovat. 21 33,9 Počet učitelů, kteří se dokáží ve výuce zaměřovat na všechny žáky a podporovat jejich učení. Učitelů, kteří toto umějí, může být ve škole více, jen se to neprojevilo na pozorovaných hodinách.39 62,9 Souhrnný index inkluze ve vyučování, sestavený kombinací indexů pozitivních i negativ-ních situací, naznačuje, že výrazně negativní situace z hlediska inkluze byly zaznamenány pouze ve dvou hospitovaných hodinách. Naopak v 62,9 % hodin učitelé dokázali žáky zapo-jovat do výuky a podporovat jejich učení. V přibližně třetině hodin se neprojevily situace, které by umožnily konstatovat, zda byla výuka inkluzivní či nikoliv. Shrnutí Jak ukazují výsledky, přibližně polovina hospitovaných hodin byla hodnocena vysoce po-zitivně ve smyslu, že učitelé dokážou zapojovat do výuky všechny přítomné žáky. Jen v oje-dinělých případech bylo zaznamenáno, že výuka byla vedena didakticky nevhodně (4 přípa-dy) a v jednom z těchto případů bylo zaznamenáno osobnostně ponižující chování učitele k menší skupině žáků.Z výsledků je patrné, že záznamy inspekčního šetření ve vyloučených lokalitách zhruba odpovídají normám, resp. kvalita výuky zaznamenaná inspektory ve vyloučených lokalitách se zdá být i o něco lepší, než výsledky norem. Platí to pro souhrnné charakteristiky výuky, pro globální posouzení i pro jednotlivé pozorované situace. Potěšující je, že zvláště situace „podpora výkonu“ a „pomoc při obtížích“ byly celkově zvládány lépe při inspekčním šetření ve vyloučených lokalitách než na běžném vzorku pozorovaných hodin, ze kterého byly urče-ny normy. Tyto situace nenastaly jen v jedné z 62 hospitovaných hodin, a když nastaly, tak se téměř vždy týkaly všech žáků nebo většiny třídy.