T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 18 Dále byla sledována situace, která podporuje kompetenci k učení prací s úkoly, které tvoří základ pro úkolové situace vyššího řádu. Jde o učení orientované na základní prvky učiva – znalosti (fakt, pojmů, postupů) a jednoduché dovednosti (intelektové i praktické), např. za-pamatování, rozumění a aplikaci (fakt, pojmů, postupů) a učení se jednotlivým úkolům. Ve školách sloužících jako norma se tyto situace vyskytly častěji ve zdařilé podobě s do-padem na všechny žáky (58,5 % oproti 45,2 % ve vyloučených lokalitách). Ve školách ve vy-loučených lokalitách se naopak častěji oproti normám tato situace vyskytla ne zcela zdařile s dopadem na většinu žáků (33,9 % oproti 4,7 %).Tabulka 15 Výskyt charakteristiky „úkolové situace vyššího řádu“ (podíl hodin v %)Úkolové situace vyššího řádu Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 24,2 49,1 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 1,6 0,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 19,4 6,6 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků25,8 9,4 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků9,7 10,4 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků3,2 8,5 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 16,1 15,1 „Úkolové situace vyššího řádu“ vedou žáky k zvládání vyšších myšlenkových operací ana-lyticko-syntetických, induktivně-deduktivních a k formování tvořivých schopností. V hodi-ně se projevují např. předkládáním otázek a úloh na komplexnější analýzu nebo směřujících k syntéze a tvořivosti či hodnotícímu posouzení ze strany učitele. Žáci plní úlohy daného typu samostatně nebo s malou oporou učitele či jiných žáků.Tyto situace se nevyskytly přibližně v polovině hodin srovnávacích škol, zatímco ve vy-loučených lokalitách to bylo pouze ve čtvrtině. Z hlediska výskytu zdařilých situací, které zasáhly co nejvíce žáků, se výsledky obou srovnávaných skupin škol příliš neliší.Tabulka 16 Výskyt charakteristiky „podpora výkonu“ (podíl hodin v %)Podpora výkonu Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 1,6 19,8 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 0,0 1,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 14,5 16,0 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků24,2 11,3 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků9,7 12,3 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků6,5 8,5 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 43,5 30,2 „Podpora výkonu“ v hodinách se vyznačuje tím, že ve výuce vnímáme důvěru učitele v to, že žáci mohou dostát na ně kladeným učebním nárokům. Učitel přistupuje k žákům s respektem, poskytuje jim popisnou zpětnou vazbu k jejich výkonu, dává najevo očekávání, že žáci učení zvládnou a mohou dosáhnout výborných výkonů, a nepoužívá znevažujících výroků, které mohou mít demotivující povahu.