T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 15 však žáci ve vyloučených lokalitách vnímají nekázeň v hodinách velmi podobně jako průměr-ný patnáctiletý žák ze srovnávací školy účastnící se šetření PISA 2012.Graf 3 Jaké bys chtěl/a získat vzdělání? (podíl žáků v %)3,4 0 10 20 30 40 50 60 70 SŠ s výucním listem a nižší SŠ s maturitou VOŠVŠnevím vyloucené lokality srovnávací školy 49,1 17,5 16,2 13,7 6,4 23,2 6,1 57,8 6,4 Vzdělanostní aspirace žáků ve vyloučených lokalitách se významně odlišují od aspirací žáků účastnících se šetření PISA 2012 – aspirace žáků ve vyloučených lokalitách jsou výrazně nižší. Zatímco polovina žáků ve vyloučených lokalitách chce získat maximálně středoškolské vzdě-lání s výučním listem, v šetření PISA 2012 tvořila tato skupina pouze 6,4 % žáků. Naopak nejvíce žáků zapojených do šetření PISA 2012 by chtělo dosáhnout vysokoškolského vzdělání (57,8 %), zatímco vysokou školu by chtělo absolvovat pouze 16,2 % žáků z vyloučených lokalit. Graf 4 A jaké vzdělání by pro Tebe chtěli Tvoji učitelé? (podíl žáků v %)12,9 36,6 11,6 3,0 13,4 19,4 3,0 dokoncit základní školu strední školu s výucním listem strední školu s maturitou vyšší odbornou školu vysokou školu nevím ucitelum na mém vzdelání nezáleží Velice podobně vnímají žáci ve vyloučených lokalitách očekávání od svých učitelů. Po-lovina žáků si myslí, že by pro ně učitelé chtěli nejvýše střední školu s výučním listem. Tři procenta žáků se domnívají, že učitelům na jejich vzdělání nezáleží.Dále byli žáci v dotazníku požádáni, aby při zvážení svých školních výsledků a schopností uvedli, jaké povolání by chtěli vykonávat, až budou dospělí. Nejčastěji jmenovaným povo-