T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 9 Faktory ovlivňující úspěšnost žákůV samostatné otázce měli učitelé seřadit od 1 do 11 několik předložených faktorů, na kte-rých může záviset úspěšnost žáka. Průměrná hodnota tak vyjadřuje průměrné pořadí dané-ho faktoru, kde 1 je nejdůležitější a 11 nejméně důležitá věc pro úspěšnost žáka. Tabulka č. 4 zobrazuje výsledné pořadí faktorů.Tabulka 4 Úspěšnost žáka ve škole závisí zejména na...Faktor Vyl. lok.Srov. šk.Ctižádosti a píli žáka 4,02 3,07 Nadání žáka 4,15 3,36 Podpoře rodičů při domácích pracích či učení 4,24 4,14 Kvalitě učitelů4,33 3,72 Tom, zda se žák ve škole dobře cítí 4,41 3,53 Tom, jak moc dávají rodiče pozor, zda si jejich dítě dělá úkoly a dostatečně se učí 4,70 4,98 Vzdělání rodičů6,28 6,54 Jazyku, kterým se doma hovoří 7,12 7,33 Velikosti třídy 7,48 7,03 Konkurenční situaci ve třídě7,48 7,13 Odměnách od rodičů za dobré výsledky 8,31 8,57 Na prvním místě učitelé ve školách ve vyloučených lokalitách uváděli ctižádost a píli a na dalším místě pak nadání žáka. Dále přisuzovali důležitost také podpoře rodičů při do-mácích úkolech či učení a skutečnosti, zda se žák ve škole cítí dobře, a také kvalitě učitelů. Rozdíly v pořadí faktorů mezi učiteli ve školách z vyloučených lokalit a ve školách srovnáva-cích byly minimální, zpravidla jen o jedno místo v pořadí.Učitelům byly předloženy také další výroky k hodnocení. Opět nebyly v odpovědích uči-telů ve vyloučených lokalitách a v běžných školách nalezeny zásadní rozdíly. Jen s výroky „Rodiče žáků se málo zajímají o školní výsledky a vzdělávání svých dětí“ a „Rodiče velmi často nejsou schopni svým dětem pomoci ani s domácími úkoly“ v mnohem větší míře souhlasili učitelé ve školách z vyloučených lokalit (viz tabulka č. 5).