T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 7 1.3 Dotazník pro učitele Dotazník pro učitele byl zadán jak vyučujícím ve vyloučených lokalitách, tak ve srovnáva-cích školách. Jeho obsah se týkal hodnocení připravenosti školy na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků, potencionality vyučování vnímané učitelem, faktorů ovlivňujících úspěšnost žáků ve vzdělávání, potřeb učitelů a zjišťování syndromu vyhoření u učitelů. Cel-kem byly získány odpovědi 379 učitelů.Obecné hodnocení připravenosti školy na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žákůUčitelé byli nejprve dotázáni, zda je jejich škola dostatečně připravena na vzdělávání sociokul-turně znevýhodněných žáků a zda je ve škole dostatečně uplatňován princip rovnosti příležitostí.Graf 1 Je škola, ve které pracujete, dostatečně připravena na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků?47,9 63,1 33,0 30,6 13,0 5,0 0,5 1,3 5,6 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %srovnávací školy vyloucené lokality rozhodne ano spíše ano spíše ne rozhodne ne nevím Učitelé ze škol ve vyloučených lokalitách vyjadřují větší míru připravenosti na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků – rozhodně souhlasilo 63,1 % učitelů oproti 47,9 % učitelů ze srovnávacích škol. Následně byli učitelé dotázáni, v čem vidí nedostatky školy, pokud v předchozí otázce nezvolili možnost „rozhodně ano“. Tyto nedostatky (šest nabízených odpovědí a varianta „jiné“) měly být seřazeny podle míry závažnosti. Učitelé celkově v největší míře uvádě-li na prvních třech místech následující nedostatky: chybějící snaha žáků, příliš velký počet žáků ve třídách, chybějící odborné síly (psychologové, poradci). Zatímco učitelé ve školách, které navštěvují žáci ze sociálně vyloučených lokalit, uváděli nejčastěji chybějící snahu žáků, ve srovnávacích školách to byly chybějící odborné síly (psychologové, poradci). Celkově byly na čtvrtém místě jmenovány nedostatečné prostorové možnosti školy i tříd, následně nedosta-tečný počet učitelů a na posledním místě nedostatečné vzdělání učitelů. Graf 2 Je na vaší škole dostatečně uplatňován princip rovnosti příležitostí? Tj. všichni žáci bez ohledu na pohlaví, etnicitu a sociální původ mají ve škole stejné šance 84,7 91,9 11,6 6,2 2,3 1,9 0,9 0,5 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %srovnávací školy vyloucené lokality rozhodne ano spíše ano spíše ne rozhodne ne nevím