T E MAT I C K Á Z P R ÁVA KO N T R O L A V E ŠKO L S K ÝC H P O R A D E N S K ÝC H Z A ŘÍ Z E N Í C H Z AM ĚŘE N Á N A U D ĚLOVÁ N Í O D B O R N ÝC H P O S U D K Ů P R O P ŘI Z N Á N Í U Z P ŮS O B E N Í P O D M Í N E K P R O KO N Á N Í MAT U R I T N Í Z KO U ŠK Y V E ŠKO L N Í M R O C E 2 0 1 4 /2 0 1 5 8 Závěr a doporučení Česká školní inspekce zjišťovala celkové počty vyšetření za účelem vydání posudků a počet posudků pro přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky žákům posledního ročníku SŠ. Bylo zjištěno, že pro maturitní zkoušku ve školním roce 2014/2015 bylo provedeno 4 920 vyšetření za účelem vydání posudků pro PUP MZ žákům posledního ročníku SŠ. Celkem bylo žákům posledního ročníku SŠ vydáno 4 561 posudků pro PUP MZ. Vzhledem k formulaci ustanovení v § 20 odst. 4 vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších úprav nebylo zjištěno žádné neoprávněné vydání posudku. S ohledem na vzrůstající počet vydaných posudků pro PUP MZ ve srovnání s celkovým počtem těchto posudků vydaných ve školním roce 2013/2014 však Česká školní inspekce doporučuje, aby se obsahem a relevancí těchto posudků zabýval Národní ústav pro vzdělávání.Česká školní inspekce dále doporučuje zvážit, zda by v takových případech neměla být ŠPZ nařízena povinná konzultace se školou, včetně analýzy žákovských prací, neboť z jed-norázového vyšetření bez dalších podkladů jde jen obtížně určit skutečnou relevantnost problémů žáka. Česká školní inspekce doporučuje také sjednocení terminologie vyhlášek vztahujících se k činnostem ŠPZ (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších úprav stanovuje ŠPZ povinnost vydávat žákům zprávy a doporučení pro školy, zatímco vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění poz-dějších úprav stanovuje vydání posudku).Při kontrole udělování odborných posudků žákům se zdravotním postižením nebo zdra-votním znevýhodněním pro přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky ve školním roce 2014/2015 byl zjištěn poměrně značný počet porušení právních předpisů, byť různé závažnosti. Celkem bylo zjištěno 27 porušení právních předpisů, z toho 23 poruše-ní bylo zaznamenáno v PPP, 2 porušení v SPC a 2 porušení ve sloučených PPP a SPC.Za zásadní porušení jsou považována ta, která se týkají informovanosti žáků a zákon-ných zástupců (§ 1 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších úprav). Tato poruše-ní právních předpisů byla zjištěna v 17 školských poradenských zařízeních (13 PPP, 2 SPC a 2 sloučená PPP a SPC), tj. v 24,6 % kontrolovaných školských poradenských zařízení.Česká školní inspekce doporučuje také zvážit sjednocení struktury PPP v krajích tak, aby nadřízeným a kontrolním orgánem pro všechna pracoviště PPP či přímo pro jednotli-vé PPP bylo jedno krajské zařízení.