T E MAT I C K Á Z P R ÁVA Z P R ÁVA Z KO N T R O LY P R ŮB ĚH U Z ÁV ĚR E ČN É Z KO U ŠK Y P O D L E J E D N OT N É H O Z A DÁ N Í 8 na 2015, čímž porušil § 3 odst. 5 vyhlášky č. 47/2005 Sb., podle kterého jmenuje ředitel školy místopředsedu a další členy zkušební komise do 15. března příslušného školního roku.Ve čtvrtém případě nerespektoval ředitel školy posudek vydaný pedagogicko-psycho-logickou poradnou, který obsahoval doporučení k uzpůsobení podmínek při vzdělávání žáka včetně závěrečných zkoušek. Ředitel školy žákovi nestanovil na základě posudku kon-krétní podmínky průběhu praktické závěrečné zkoušky vzhledem k typu a stupni zdravot-ního postižení a jeho vzdělávacích potřeb. Při hodnocení žáka z praktické závěrečné zkouš-ky nebylo přihlédnuto k povaze jeho postižení nebo znevýhodnění, čímž došlo k porušení § 16 odst. 6 školského zákona.Závěry Česká školní inspekce zjistila při kontrole závěrečné zkoušky v řádném termínu roku 2015 nízký počet porušení právních předpisů, která navíc neměla výraznější dopad na průběh závěrečné zkoušky. Porušení právních předpisů bylo zjištěno pouze v 5 oborech vzdě-lání ve 4 školách (na jedné škole bylo zjištěno porušení ve dvou oborech), což představu-je 1,9 % z kontrolovaných oborů vzdělání. Nízký počet porušení právních předpisů je dů-sledkem dlouhodobého ověřování závěrečné zkoušky podle jednotného zadání, kterého se účastnila výrazná většina dotčených středních škol.Česká školní inspekce zjišťovala také podrobné informace o podmínkách, průběhu a hodnocení písemné, praktické a ústní zkoušky a o dalších aspektech závěrečné zkouš-ky. Při analýze těchto informací nebyly zjištěny žádné zásadní nedostatky. Časový limit předepsaný pro jednotlivé části zkoušky odpovídal podle zkoušejících potřebám žáků. Školy také oceňovaly zavedení samostatné odborné práce pro komplexní řešení zadaného úkolu, které si vyžaduje propojení teoretických a praktických činností. Kladně byla také hodnocena přítomnost odborníka z praxe u hodnocení závěrečné zkoušky.Doporučení Česká školní inspekce na základě získaných informací o podmínkách, průběhu a hodno-cení jednotlivých částí závěrečné zkoušky doporučuje:• zavést centrální evidenci počtu žáků účastnících se v jednotlivých oborech jednotné závěrečné zkoušky, • podpořit technické vzdělávání formou kompenzace zvýšených nákladů na realizaci praktické zkoušky, které musí školy i jednotliví žáci vynakládat.