T E MAT I C K Á Z P R ÁVA Z P R ÁVA Z KO N T R O LY P R ŮB ĚH U Z ÁV ĚR E ČN É Z KO U ŠK Y P O D L E J E D N OT N É H O Z A DÁ N Í 6 hou také prezentovat výsledky své práce. Prezentace a obhajoba výsledků samostatné odbor-né práce je součástí praktické zkoušky.Samostatná odborná práce byla součástí praktické zkoušky v 28,2 % oborů, v největší míře v oborech Kuchař-číšník, Cukrář a Kadeřník. V necelých třech čtvrtinách oborů (72,4 %) se zkoušející domnívají, že časový prostor předepsaný pro řešení samostatné odborné práce odpovídá potřebám žáků. Školy mají se zařazením samostatné odborné práce výrazně pozitivní zkušenosti. Samostatná odborná práce rozvíjí podle zkoušejících odbornou profilaci, kreativitu a samostatnost žáků, propo-jení teorie s praxí. V menší míře byly uvedeny informace, že samostatná odborná práce není vhodná pro obory kategorie E a dále že teoretická část samostatné odborné práce je těžší než část praktická.2.1.7 Hodnocení žákůŽáci byli u písemné a praktické zkoušky hodnoceni podle kritérií a pravidel stanovených v Jednotném zadání závěrečné zkoušky u daných témat. U písemné zkoušky byly přiděleny body, které byly poté dle stanovených kritérií převedeny na klasifikační stupně, u praktické zkoušky bylo hodnocení shodné s písemnou částí a u ústní zkoušky byli žáci hodnoceni klasifikačním stupněm.Hodnocení závěrečné zkoušky se kromě zkoušejících velmi často (v 89,4 % oborech vzdě-lání) účastnil také odborník z praxe, což Česká školní inspekce považuje za velmi vhodné. 2.1.8 Zvýšené náklady na závěrečnou zkoušku Realizace praktické závěrečné zkoušky podle jednotného zadání si vynutila také zvýšené materiální náklady vynakládané jak ze strany školy, tak ze strany jednotlivých žáků, přičemž tyto náklady nejsou školám ani žákům nijak kompenzovány. Podle ředitelů škol si realiza-ce praktické zkoušky vyžádala u necelé poloviny oborů (44,8 %) zvýšené materiální nákla-dy ze strany školy. V průměru činila částka zvýšených nákladů na jednoho žáka ze strany školy 702 Kč, nejvyšší průměrná částka byla zaznamenána ve skupině oborů Stavebnictví (1 483 Kč) a Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika (1 292 Kč). U 13,9 % oborů (36 oborů) pak museli zvýšené náklady na praktickou zkoušku vynaložit také žáci. Průměrná částka zvýšených nákladů na jednoho žáka se v těchto oborech rovnala 467 Kč, vyšší částky vynakládali žáci ve skupinách oborů Potravinářství a potravinářská che-mie (536 Kč), Gastronomie, hotelnictví a turismus (518 Kč) a Obchod (510 Kč).