T E MAT I C K Á Z P R ÁVA P O S K Y TOVÁ N Í ŠKO L S K ÝC H S LU ŽE B A V Z D ĚL ÁVÁ N Í V D O M OV E C H M L Á D E ŽE 13 Ve školním roce 2014/2015 bylo v domovech mládeže ubytováno 7,5 % žáků z celkového počtu žáků ve středních školách v denní formě a 9,9 % studentů z celkového počtu studentů ve vyšších odborných školách v denní formě.Ve sledovaných 380 domovech mládeže byla lůžková kapacita ve školním roce 2014/2015 celkem 53 863 lůžek, naplněnost domovů mládeže dosáhla 62,8 %. Mezi sledovanými škol-ními roky došlo k mírnému poklesu počtu ubytovaných žáků SŠ a studentů VOŠ.Činnost domovů mládeže vychází ze školního vzdělávacího programu, který určuje prio-rity v aktivním využívání volného času a v zajištění podmínek pro kvalitní studijní přípravu žáků. Z forem podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání žáků je nejvýznamněj-ší doučování, které poskytují necelé dvě třetiny domovů mládeže. Nejčastěji doučovanými předměty jsou český jazyk a matematika.Domovy mládeže poskytují širokou nabídku zájmových aktivit, kterých se mohou ubyto-vaní žáci a studenti podle zájmu účastnit. Zájmové aktivity nejčastěji v podobě kroužků mají také funkci primární prevence rizikového chování.Domovy mládeže nabízejí pomoc a podporu v oblasti prevence rizikového chování a ka-riérové poradenství, které v případě potřeby využívají především žáci SŠ, v menší míře pak studenti VOŠ. Protože poskytují služby žákům z různých středních škol a mají zkušenosti s širším spektrem účastníků, dokážou zpravidla respektovat různorodosti jejich potřeb. Po-máhají žákům a studentům ve spolupráci s výchovnými poradci v oblasti dalšího vzdělávání a u závěrečných ročníků s výběrem dalšího studia na VŠ, VOŠ nebo nástavbového studia.