T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 30 Na otázku, kolik finančních prostředků by v průměru potřebovali na jednoho žáka s od-lišným mateřským jazykem, uváděli ředitelé škol nejčastěji částky 5 000 až 10 000 Kč (29 %) a do 5 000 Kč (28 %). Finanční částka do 10 000 až 15 000 Kč by postačovala necelé pětině z nich.Tabulka 33 Způsob získávání informací o možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem Způsob Podíl škol (v %)Z webu MŠMT 82,1 Z webu krajského úřadu 44,7 Z webových stránek www.inkluzivniskola.cz 21,5 Jiným způsobem 8,9 Školy získávají informace o možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem v největší míře z webových stránek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (82,1 %). Necelá polovina škol (44,7 %) čerpá informace z webu krajského úřadu. Webové strán-ky www.inkluzivniskola.cz, které provozuje obecně prospěšná společnost META, využívá 21,5 % škol. Jiné způsoby získávání informací uvedlo 8,9 % škol. Mezi jiné způsoby patří např. spolupráce s neziskovými organizacemi, informace ze seminářů, školení, odborné li-teratury a také konzultace s kolegy, kteří mají se vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem nějakou zkušenost.3.2 Výsledky inspekční činnosti na místě ve středním vzdělávání V rámci tematické inspekce bylo navštíveno 34 středních škol, jež byly vybrány na základě výstupů inspekčního elektronického zjišťování, protože vzdělávají žáky s odlišným mateř-ským jazykem, kteří potřebují nějakou podporu. Veškeré údaje uvedené níže se tak týkají těchto 34 škol.3.2.1 Organizace První oblast tematické inspekční činnosti ve středních školách se zaměřovala na organi-zaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Této oblasti byla věnována zvýšená pozornost stejně jako u předškolního a základního vzdělávání.Jak již bylo zmíněno, školský zákon upravuje vzdělávání cizinců ve středních školách v § 20, podle kterého musí být doložena oprávněnost pobytu na území České republiky nejpozději při zahájení vzdělávání. Při šetření však byly zaznamenány školy, ve kterých jsou uplatňována ještě vlastní kritéria pro přijetí. Stejný paragraf školského zákona dále uvádí, že při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních školách se žákům, kteří absolvovali základní školu v zahraničí, promíjí na zá-kladě jejich žádosti přijímací zkouška z českého jazyka (pokud je součástí přijímací zkouš-ky). Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem. Uchazeči o studium na střední škole nemají jako žáci zá-kladních škol plnící povinnou školní docházku právo na bezplatnou jazykovou přípravu a není stanoveno, jaké parametry pro ověření znalosti češtiny mají splňovat. Později se tak mohou při výuce potýkat s gramatikou a psanou podobou českého jazyka, což může vést k selhávání při skládání maturitní zkoušky z českého jazyka, zejména v písemné práci. Pro-blémy s psanou češtinou a gramatikou byly do jisté míry zaznamenány i při inspekční čin-nosti na místě.