T E MAT I C K Á Z P R ÁVA IN F O R MAC E K P I LOT N Í M U O V ĚŘOVÁ N Í O R G A N I Z AC E P ŘI J Í MAC Í H O ŘÍ Z E N Í D O O B O R Ů V Z D ĚL Á N Í S MAT U R I T N Í Z KO U ŠKO U S V Y U ŽI T Í M C E N T R Á L N Ě Z A DÁVA N ÝC H J E D N OT N ÝC H T E S T Ů5 • legislativně centralizovat proces přijímací zkoušky (v gesci Centra pro zjišťování výsled-ků vzdělávání) a tím využít možnost přenositelnosti výsledků • zvážit stanovení dvou povinných termínů konání přijímací zkoušky s možností uplat-nění lepšího výsledku pro účely přijímacího řízení (podmínkou je právě centralizace procesu přijímací zkoušky)• posílit v testech z českého jazyka a matematiky takové úlohy, které budou dostatečně ověřovat obecné studijní předpoklady (toto doporučení navazuje na výstupy ze zjišťo-vání výsledků žáků na úrovni 9. ročníku základních škol a 3. ročníku vybraných oborů středních odborných škol provedeného Českou školní inspekcí v roce 2015); cílem je ome-zit míru vlivu základních škol na výsledek žáka u přijímací zkoušky v těchto předmě-tech a tím disparitu ve vzdělávacím systému; žáci jsou závislí zejména na kvalitě školy, kterou navštěvují, a také na jejím přístupu k přípravě na přijímací zkoušku z českého jazyka a matematiky – tím se zvyšuje vliv rodičů na výběr školy a současně omezuje vliv předpokladů žáků pro jejich další úspěšnou vzdělávací dráhu; při posílení prvků ověřujících více obecné studijní předpoklady se tato disproporce výrazně sníží; součas-ně by se omezil negativní stav, kdy se výuka v posledních ročnících základního vzdě-lávání více zaměřuje na český jazyk a matematiku v neprospěch ostatních předmětů či vzdělávacích oblastí 4 Závěr Česká školní inspekce hodnotí pilotní ověřování jako úspěšné, zjištěn byl poměrně nízký počet dílčích nedostatků, které ve většině případů neměly výraznější dopad na organizaci pilotního ověřování, jen ve dvou případech mohly ovlivnit výsledek uchazečů v dané škole. Identifikované nedostatky by měly iniciovat formulaci opatření, která by v budoucnu efek-tivně omezila riziko jejich recidivy.Pilotní ověřování organizace přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou potvrdilo, že využití centrálně zadávaných jednotných testů je možné považovat za efektivní nástroj pro rozhodování o přijímání žáků. Při přípravě a realizaci pilotního ověřování byly podpůrné činnosti ze strany Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání poskytovány korekt-ně a důsledně, v souladu s parametry pokusného ověřování vyhlášeného dle příslušných ustanovení školského zákona.