T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 10 Alternativní metody jsou často využívány jako doplněk k této metodě. Z těchto metod se ukázala být nejoblíbenější genetická (hlásková) metoda, alespoň v jedné třídě 1. stupně jí učí čtení 39 % škol. Splývavé čtení se učí v 35,4 % škol a 18,9 % škol zavedlo i globální čte-ní. Spíše okrajově se zavádí motorické čtení, Foucambertova metoda výuky čtení nebo jiné alternativy. Téměř všechny školy byly se svými metodami spokojeny. Částečně nebo zcela negativní zkušenosti s uvedenými metodami čtení mělo pouhé 1 % všech škol, které se zúčastnily zjišťování.Graf 10 Zkušenosti s metodami čtení (v %)55,4 43,7 0,9 0,1 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne pozitivní spíše pozitivní spíše negativní rozhodne negativní Spokojenost s metodami často vycházela ze skutečnosti, že metody jsou již osvědčené a léty praxe ověřené. Školy také často uváděly, že metody a jejich kombinace jim umož-ňují ke svým žákům přistupovat individuálně a mohou pro ně vybírat metodu, která nej-více vyhovuje jejich potřebám a se kterou dělají velké pokroky. To se týkalo i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, u kterých se některé metody jevily jako vhodnější. Pozitivní zkušenosti s metodami byly zdůvodňovány i tím, že se žáci naučí číst rychle, což je pak pro ně velkou motivací k dalšímu čtení, mají aktivnější přístup a o samotné čtení se více zajímají. Metody byly pozitivně hodnoceny i z hlediska jejich možností naučit žáky dobře porozumět čtenému textu, s textem dále pracovat a rozvíjet čtenářskou gramotnost u žáků.Nedostatky použitých metod spočívaly zejména v tom, že nemusely vyhovovat všem žá-kům, v několika případech bylo zaznamenáno dvojité čtení a někdy byla překážkou k zavá-dění alternativních metod nedůvěra nebo nesouhlasné stanovisko rodičů.4 Alternativní metody využívané při výuce matematiky Zjišťovány byly i alternativní metody využívané při výuce matematiky. Z ředitelů, kteří odpověděli na elektronické zjišťování, 61,7 % (tj. 2 103) uvedlo, že alternativní metody výu-ky matematiky nebo alespoň prvky těchto metod ve své škole uplatňují. Následující text se vztahuje k tomuto počtu škol.