T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 8 Graf 7 Výuka klasického vázaného písma (v %)47,2 52,8 ano (vázané písmo i NNS Script)ne (pouze NNS Script)Klasickým vázaným písmem vyučuje psaní v jiných paralelních třídách 1. ročníku necelá polovina škol (47,2 %), které vyučují psaní písmem NNS Script. Naopak psaní pouze pís-mem NNS Script vyučuje 52,8 % škol, z toho 8,3 % ve všech paralelních třídách (zbylý podíl škol paralelní třídy nemá).Graf 8 Zkušenosti s výukou písma NNS Script (v %)38,2 52,9 8,8 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne pozitivní spíše pozitivní spíše negativní rozhodne negativní Při hodnocení písma NNS Script řediteli škol převažovaly spíše pozitivní zkušenosti (52,9 %). Pro rozhodně pozitivní zkušenosti se vyslovilo 38,2 % ředitelů. Mezi pozitivními zkušenostmi bylo nejčastěji zmiňováno, že písmo NNS Script je vhodnější pro žáky se SVP, je pro ně snazší a lépe navazuje na výuku čtení. Spíše negativní zkušenosti uvedlo 8,8 % škol. Negativní hodnocení poukazovalo na složitost tvarů písmen, nečitelnost a organizační pro-blémy, kdy se toto písmo na základě žádosti rodičů učí jen polovina třídy. 3 Metody čtení Ředitelé byli v rámci inspekčního elektronického zjišťování taktéž dotazováni, jaké me-tody jsou v jejich škole využívány při výuce čtení. Na výběr měli klasickou analyticko-syn-tetickou (slabikovací) metodu, která je v České republice nejužívanější, kombinuje analy-tický postup rozkládání slov na slabiky a hlásky a syntézu, při které žák spojuje písmena do slabik a slov. Další metodou je metoda genetická (hlásková), která se od první uvedené metody liší v tom, že se slova rozkládají rovnou na hlásky. Žák si každé písmeno propojuje s odpovídající hláskou, čímž se urychluje proces čtení, kdy se přečte celé slovo naráz, ne po slabikách. Metoda splývavého čtení spadá spíše do oblasti inkluzivního vzdělávání a je založena na individuálním přístupu. Dbá se na pečlivé vyslovování, intonaci hlasu, mimiku i dramatický prožitek. Žáci, kteří se učí číst touto metodou, se nejprve učí písmena izolo-vaně, každé písmeno si dokonale osvojí a až následně se učí číst celá slova s porozuměním. Jednou z alternativních metod je i globální čtení. Tato metoda vychází z celých vět nebo slov, zachovává je tak dlouho, dokud žák sám nedojde vlastním vývojem k jejich rozboru. Tento