T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 6 Graf 4 Výuka klasického vázaného písma (v %)25,9 16,3 40,0 17,8 v paralelních trídách stejného rocníku v paralelních trídách stejného rocníku + v jiných rocnících v jiných rocnících ne Celkově 82,2 % škol tak vyučuje psaní písmem Comenia Script současně s vázaným pís-mem v jiných třídách či ročnících a 17,8 % škol vyučuje pouze psaní písmem Comenia Script. Graf 5 Zkušenosti s výukou písma Comenia Script (v %)48,5 47,8 3,7 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne pozitivní spíše pozitivní spíše negativní rozhodne negativní Necelá polovina škol (48,5 %), které využívají písmo Comenia Script, vypověděla, že má rozhodně pozitivní zkušenosti s jeho výukou. Podobný podíl škol (47,8 %) uvedl spíše pozi-tivní zkušenosti. Nejčastějšími důvody pozitivního hodnocení byla jednoduchost pro psaní, rychlejší psaní i zapamatování písmen, čitelnost a úhlednost písma, výhodnost písma pro žáky se SVP a rychlejší nástup čtení. Pouze 3,7 % škol uvedlo spíše negativní zkušenosti s písmem Comenia Script. Jednalo se o omezení rozvoje drobné motoriky, horší zvládání tvarů písmen žáky a nerozlišování mezer mezi slovy. Zmíněny byly také organizační problémy a využití odlišných učebnic při spojo-vání tříd nebo skupin, kde se část žáků učí psát klasickým písmem, nebo při přestupu žáka.2 Písmo NNS Script Dále byly školy požádány, aby uvedly, zda vyučují psaní písmem NNS Script, tj. tiskacím písmem (od nakladatelství Nová škola, s.r.o.). Vzhledem k tomu, že toto písmo může být vy-učováno teprve od školního roku 2014/2015 (doložka MŠMT byla udělena v červenci 2014), byla sada otázek oproti písmu Comenia Script zkrácena.