T E MAT I C K Á Z P R ÁVA B E Z P E ČN O S T V E ŠKO L ÁC H A ŠKO L S K ÝC H Z A ŘÍ Z E N Í C H 4 Stejně jako mateřské školy, také základní školy jsou nejčastěji zabezpečeny prostřednic-tvím zamčených dveří se zvonkem (96,2 %). Oproti mateřským školám využívají základní školy ve větší míře kamerové systémy (30,8 %). V základních školách se méně často používají technická zabezpečení v podobě elektronických karet/čipů (8,9 %) a kódovacích zařízení (5,6 %). Žádné technické zabezpečení nemá 1 % základních škol.Také na středních školách a konzervatořích jsou nejběžnějším technickým zabezpeče-ním zamčené dveře se zvonkem (83,3 %). Oproti základním a mateřským školám využívají střední školy častěji kamerové systémy a zejména elektronické karty/čipy. Tato technická za-bezpečení jsou využívána v 48,1 %, resp. 49,1 % škol. Technické zabezpečení nebylo zjištěno v 2,7 % středních škol.Ostatní školy (VOŠ, JŠ, ZUŠ) nejsou tak často jako mateřské, základní a střední zabezpe-čeny zamčenými dveřmi (70,6 %). Necelá pětina ostatních škol (18,8 %) nemá žádné tech-nické zabezpečení během výuky.Školská zařízení jsou podobně jako školy nejčastěji zabezpečeny zamčenými dveřmi se zvonkem (89,3 %), dále 21,2 % z nich mají nainstalovány kamerové systémy.Graf 1 Technické zabezpečení proti vniknutí a pohybu cizích osob v prostorách školy – podle druhu školy (v %)0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 zamcené dvere (+ prípadne zvonek)kamerové systémy jiné technické opatrení vstup do školy po zadání kódu elektronické karty/cipy MŠZŠSŠ + konz.Ze srovnání jednotlivých typů technického zabezpečení v mateřských, základních a střed-ních školách vyplývá, že všechny tři druhy škol mají nejčastěji vstup do školy zabezpečen zamčenými dveřmi a případně zvonkem. Druhým nejčastějším opatřením jsou kamerové systémy, které jsou nejčastěji zastoupeny ve středních školách, naopak nejméně ve školách mateřských. Elektronické karty nebo čipy jsou výrazně častěji používány ve středních ško-lách než v dalších druzích škol.Z hlediska krajů byly největší rozdíly zjištěny v zabezpečení škol prostřednictvím kame-rových systémů a elektronických karet nebo čipů.V členění podle zřizovatele bylo zjištěno, že větší podíl neveřejných mateřských škol má elektronické karty/čipy a kamerové systémy. Mezi základními a středními školami nebyly zjištěny významné rozdíly.Velikost školy1 se promítá ve využívání moderních technických zabezpečení. Velké mateř-1 Pro účely analýzy je malá MŠ definována jako škola do 50 dětí, velká MŠ nad 50 dětí, malá ZŠ do 150 žáků, velká ZŠ nad 150 žáků, malá SŠ do 300 žáků a velká SŠ nad 300 žáků.