V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 226 Spotřeba potravin je stanovena normativně pro každou věkovou kategorii strávníků. Výživové normy pro školní stravování jsou uvedeny ve vyhlášce č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně v příloze č. 1 této vyhlášky. Jedná se o skladbu potra-vin a jejich podíl v připravovaných pokrmech. Ve výživových normách se uvádí doporučená spotřeba vybraných deseti druhů potravin na strávníka a den, která se zpravidla vyhodnocuje v průměru za jeden měsíc. Jedná se o tyto druhy potravin: maso, ryby, mléko, mléčné výrobky, volné tuky a volné cukry, zelenina, ovoce, brambory a luštěniny. Tyto sledované potraviny obsahují základní výživové prvky, např. bílkoviny, tuky, sacharidy, kalcium, železo, vitamíny, zejména A, B a C., apod. Tvoří energetickou hodnotu stravy, která je nezbytná pro zdravý růst a vývoj dětí a mládeže. Jsou stanoveny pro věkové skupiny strávníků 3–6 let, 7–10 let, 11–14 let a 15–18 let. V jednom zařízení školního stravování je možné vzhledem k věkové struktuře strávníků použít více normativů odpovídajících příslušným kategoriím strávníků.Stížnost Stížnosti na školy nebo →školská zařízení zapsané v rejstříku škol a školských zařízení při-jímají všechna pracoviště ČŠI. Stížnost lze podat poštou, technickými prostředky sloužícími k přenosu dat i ústně. O ústních stížnostech se sepíše zápis a po jeho přečtení se předloží stě-žovateli k podpisu. Stížnosti podávané telefonicky se nepřijímají. Podle § 174 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ČŠI prošetří stížnosti na školy nebo školská za-řízení, které svým obsahem spadají do působnosti ČŠI dle § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona. Stížnost prošetří a výsledek předá zřizovateli k dalšímu řízení. Stížnosti, jejichž prošet-ření a vyřízení nenáleží do působnosti ČŠI, postoupí předmětnou stížnost věcně příslušnému orgánu zpravidla, umožní-li to obsah podání, a vyrozumí o tom stěžovatele. Není-li ze stížnosti zřejmé, který orgán je příslušný k řešení stížnosti, ČŠI o tomto pouze vyrozumí stěžovatele. ŠŠkolní vzdělávací program Podle školních vzdělávacích programů (ŠVP) se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých ško-lách a →školských zařízeních. ŠVP si vytváří každá škola podle zásad stanovených v přísluš-ném →rámcovém vzdělávacím programu (RVP). ŠVP je povinnou součástí dokumentace ško-ly, vydává jej ředitel školy a musí být přístupný veřejnosti.Školská zařízení Školské zařízení poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči. Druhy školských zařízení jsou zařízení pro další vzdělávání pe-dagogických pracovníků, školská poradenská zařízení (→pedagogicko-psychologická poradna, →speciálně pedagogické centrum), školská zařízení pro zájmové vzdělávání (středisko volného času, školní klub, školní družina), školská účelová zařízení (středisko služeb školám, školní hospodářství, středisko praktického vyučování, školní knihovna, plavecká škola), školská vý-chovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči.U Uzlový bod vzdělávání Uzlový bod vzdělávání je zahájení nebo závěr vzdělávací etapy, pro něž stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo jiná norma očekávané výstupy jako závazné nebo orientační. ČŠI předpokládá, že budou postupně zaváděny srovnávací metody hodnocení výsledků vzdělávání v těchto uzlových bodech do praxe jako nový prvek hodno-cení žáků, skupin i celých škol.