V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 219 Hodnoticí škála ČŠI Pro účely →hodnoticí činnosti byla ve školním roce 2014/2015 používána čtyřstupňová hod-noticí škála:a) Krizový stav odpovídající výmazu ze školského rejstříku. Činnost školy není v souladu se školským zákonem, je ohrožena bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání nebo zaměst-nanců školy, škola nemá personální, materiální nebo finanční předpoklady pro činnost podle školského zákona. Právnická osoba vykonávající činnost školy úmyslně uvedla ne-pravdivé údaje v povinných výkazech.b) Rizikový stav s možností nápravy v dané lhůtě. V posuzované oblasti jednoznačně pře-važuje negativní stav, při probíhajících činnostech dochází k porušování právních předpisů, nedodržování školního vzdělávacího programu (schválených učebních dokumentů). Pláno-vání a řízení kvality a trvalého rozvoje dané oblasti nejsou účinné nebo je nelze prokázat, vyskytují se závažné nedostatky. Systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení je nedosta-tečný, neúplný nebo neúčinný.c) Požadovaný stav. V posuzované oblasti převažuje běžný (standardní) funkční stav, činnos-ti probíhají v souladu s právními předpisy, školním vzdělávacím programem (schválenými učebními dokumenty), k jejich porušení dochází výjimečně. Zjištěné nedostatky jsou pře-vážně zanedbatelné a je možné je odstranit ve velmi krátké lhůtě nebo v průběhu inspekční činnosti na místě. Systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení je dostatečný a úplný. d) Nadstandardní stav. V hodnoceném kritériu jednoznačně převažuje výborný stav, činnos-ti probíhají v souladu s právními předpisy, školním vzdělávacím programem (schválenými učebními dokumenty). Škola má funkční systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení na všech úrovních. Je úspěšná v projektech národních i mezinárodních (např. rozvojové pro-gramy, projekty ESF). V případě dílčích nedostatků škola průběžně přijímá opatření a daří se je realizovat.V případě soukromých škol je následně hodnocení převedeno do vymezení podle zvláštního právního předpisu.Hospitace Návštěva vyučovací hodiny, přednášky apod. s cílem poznat stav a úroveň výchovné a vzdě-lávací práce. Hospitace se mohou lišit svým zaměřením, cílem, účelem i osobou, která hos-pituje. Hospitaci může provádět ředitel školy, učitelé navzájem (z dané školy, ale i v rámci spolupráce mezi školami), uvádějící učitel, studenti pedagogických oborů, školní inspektor apod.→Hospitace inspekční Hospitace inspekční Návštěva vyučovací jednotky (hodiny, bloku) v rámci →inspekční činnosti ve škole hodno-cené ČŠI. Hospitaci provádí školní inspektor s příslušnou nebo příbuznou aprobací. Bývá doplněna pohospitačním rozhovorem. Inspekční hospitace se zaměřuje na sledování a hod-nocení procesu vzdělávání se zaměřením na jeho kvalitu a účinnost a naplňování →školního vzdělávacího programu v praktických podmínkách školy (nejvíce jsou sledovány klíčové do-vednosti učitele, organizace vyučovací jednotky včetně →organizačních forem výuky, →me-tody výuky – jejich kvalita, účinnost a správné využití učitelem, vytváření klimatu ve třídě, interakce mezi aktéry vzdělávání). Dále se hospitace zaměřuje na výsledky a plnění stanove-ných cílů vzdělávání (získané znalosti a dovednosti, jejich uplatňování, hodnocení vzděláva-cího procesu učitelem a žáky, hodnocení stanovených cílů). Plán hospitací (výběr předmětů, počet hospitací apod.) v rámci →inspekční činnosti na místě se odvíjí od druhu školy, stupně vzdělání a zaměření inspekční činnosti. →Hospitační záznam (inspekční)