V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 214 Příloha 3 Vybrané náměty a doporučení ČŠI pro MŠMT Česká školní inspekce ve školním roce 2014/2015 podávala Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy náměty a připomínky mimo jiné v následujících oblastech a příslušnou pro-blematiku s MŠMT konzultovala. Součástí přehledu nejsou připomínky v rámci vnitřního připomínkového řízení, které pouze upozorňují na nesrovnalosti a neprovázanost úpravy, formulační nejednoznačnost apod. (zpravidla byly v rámci vnitřního připomínkového ří-zení zapracovány). Dále nebyly do přehledu zařazeny připomínky, které nemají přímý vliv na školy a školská zařízení a účastníky vzdělávání, zahrnuty nejsou ani připomínky k návrhu služebního zákona.1. Ohledně některých dotačních programů Česká školní inspekce obecně upozorňuje, že tento způsob financování není nejvhodnější tam, kde se jedná o prostředky na nezbytnou činnost škol. Financování prostřednictvím programů přenáší administrativní nároky spo-jené se sledováním vyhlášených programů a podáváním žádostí na školy/školská zařízení. V některých případech pak může poskytnutí dotace na omezenou dobu (např. jednoho roku) být překážkou dlouhodobějších koncepcí na straně škol/školských zařízení. Česká školní inspekce upozornila též na vhodnost umožnit i elektronické podávání žádostí.2. Česká školní inspekce již měla ve školním roce 2014/2015 k dispozici robustní informač-ní systém InspIS, jehož jednotlivé moduly umožňují evidenci údajů pro různé resortní programy, vzdělávání a pořádání e-learningových kurzů, testování, ankety a další. Přitom systém ve své základní podobě může být k dispozici bez nutnosti nákupu licencí Minister-stvu školství, mládeže a tělovýchovy i jím zřizovaným organizacím. Proto i ve školním roce 2014/2015 doporučila Česká školní inspekce možnost využití tohoto systému, resp. jeho jednotlivých modulů v resortu (např. v rámci implementace kariérního systému učitelů, možné využití v rámci zkoušek zajišťovaných Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání).3. V průběhu školního roku 2014/2015 byl připravován Akční plán inkluzivního vzdělá-vání na období 2019–2020. Česká školní inspekce doporučila více konkretizovat akční plán, stanovit cílový stav a vymezit indikátory pro sledování stavu. Dále doporučuje do-pracování v zohlednění diskutovaného tématu zavedení supervizí a intervizí pro peda-gogické pracovníky tak, jak je běžné v sociálních službách. Opatření, která jsou zaváděna a podporována, dle názoru ČŠI vyžadují v mnoha případech také snížení počtu dětí, žáků ve třídě, při počtu např. 28 dětí ve třídě MŠ a 30 žáků ve třídě ZŠ je dáno riziko snížení účinnosti přijatých opatření.4. V srpnu 2015 pak byla do vnitřního připomínkového řízení MŠMT předložena Situační zpráva o inkluzivním vzdělávání. S ohledem na očekávanou masivnější inkluzi je třeba zajistit posílení týmů školních poradenských pracovišť o specialisty (speciální pedagogy). Specifickým tématem je pak zrušení přílohy RVP ZV pro žáky s LMP. Náprava stavu, kdy příloha nebyla ani samostatným vzdělávacím programem, ani vzdělávacím programem RVP ZV, je žádoucí. Nicméně zahrnutí přílohy obsahující řadu konkrétních ustanovení do obecné úpravy RVP ZV (část 8) může přinést řadu komplikací, administrativní zátěž spočívající v povolování IVP, sladění odlišných učebních plánů v jedné třídě. Rizikem je snížení počtu hodin vzdělávacího oboru Člověk a svět práce, který přímo směřuje k úspěšnému uplatnění se na trhu práce.5. Tragická událost, ke které došlo v prvním pololetí roku 2014/2015, byla impulzem pro zno-vuotevření diskuse nad přijetím vyhlášky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Česká školní inspekce by přijetí legis-lativního textu uvítala, připomněla též, že Stálý výbor pro legislativu Rady vlády pro bez-pečnost a ochranu zdraví při práci dlouhodobě na chybějící legislativní úpravu upozorňuje. Při jednáních bylo však rozhodnuto, že úprava bude vydaná pouze formou metodického pokynu a vydání minimálního standardu bezpečnosti. ČŠI upozornila na nutnost stanovit možné odchylky vyžádané organizačním či architektonickým uspořádáním.