V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 191 Tabulka B 8 Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených ZŠSledované ukazatele Podíl v %(podíl vyučovacích jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)1. stupeň2. stupeňZŠ celkem Počet hospitací 4 531 3 807 8 478*Převažující formy výuky Frontální výuka 85,6 88,5 86,5 Skupinová výuka 40,5 27,1 34,3 Kooperativní výuka 19,7 10,7 15,6 Samostatná práce žáků70,9 61,2 66,3 Individualizovaná výuka 11,8 6,5 10,1 Převažující vyučovací metody Výklad, přednáška 13,2 30,2 20,7 Vyprávění 16,1 6,1 11,8 Vysvětlování 63,6 59,3 61,7 Řízený rozhovor 57,5 55,3 56,2 Diskuse, beseda 9,1 9,8 9,3 Problémové učení (řešení problémových úloh, problémový rozhovor)23,7 15,8 20,1 Projektové vyučování 1,1 0,8 1,0 Práce s textem 50,6 47,2 48,6 Aktivizující metody 53,8 30,9 43,5 Názorně demonstrační metody 13,2 30,2 20,7 Dovednostně praktické metody 16,1 6,1 11,8 Pod- mínky Prostorové uspořádání a materiální vybavení odpovídá vzděl. cíli a činnostem 98,9 97,5 98,3 Účelnost využití učebních pomůcek 97,4 95,2 96,5 Využití ICT ICT nebyly využity 48,0 39,1 43,9 ICT nebyly k dispozici 14,2 14,7 14,5 jednoduchá prezentace učiva za využití ICT 19,6 31,5 25,0 využití speciálních SW aplikací – bez přímého užití žáky 7,1 6,4 6,8 využití speciálních SW aplikací + přímá práce některých žáků s ICT 7,3 4,9 6,2 využití speciálních SW aplikací + přímá práce všech žáků s ICT 3,8 3,4 3,6 Kvalita výuky Stanovení vzdělávacího cíle 95,6 94,1 95,0 Individuální přístup vzhledem k potřebám žáků75,5 52,5 65,5 Účelnost převažujících vyučovacích forem a metod vzhledem ke stanovenému vzdělávacímu cíli, věku a individuálním potřebám žáků92,9 88,3 90,9 Vyučující koordinuje činnost žáků98,9 97,3 98,2 Vyučující klade na žáky jasné a přiměřené požadavky 97,5 96,8 97,2 Pokyny vyučujícího jsou srozumitelné 98,3 98,1 98,2 Výuka je vedena věcně a odborně správně98,0 97,9 98,0 Aktivita a zájem žáků o výuku 96,9 91,6 94,5 Účelné využití motivační funkce hodnocení žáků87,3 74,0 81,4 Ve výuce propojena teorie s možnostmi praktického využití 82,3 76,6 79,8 Prostor pro vyjádření vlastního názoru a diskusi 87,5 86,5 87,2 Žáci se ptají učitele, když něčemu nerozumí 90,9 86,1 88,8 Ve třídě panuje příjemná atmosféra 97,0 94,8 96,0 Převaha formativního hodnocení 74,5 60,9 68,4 Zdůvodnění hodnocení (klasifikace) učitelem (kde bylo hodnocení)91,4 88,8 90,3 Využití sebehodnocení žáků 40,5 21,5 32,0 Využití vzájemného hodnocení žáků19,0 11,6 15,7 Podpora žákůVyužití podpůrných a vyrovnávacích opatření pro žáky se SVP 84,1 65,5 75,1 Vhodná podpora mimořádně nadaných žáků68,5 38,9 60,0 Vhodná podpora nadaných žáků74,6 59,8 67,3 *Do celkového počtu jsou zahrnuty také hodiny zahrnující oba stupně a přípravné třídy při ZŠ.