V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 177 Ve snaze o zlepšení hodnoty nabízených stravovacích služeb nabízejí školy a školská zaří-zení rozšiřující sortiment v rámci jiné alternativní nabídky ke zlepšení stravovacích návyků. Jedná se zejména o ovoce, mléko a mléčné výrobky.Nabídku stravovacích služeb zejména ve školách doplňují prodejní automaty, bohužel ne-obsahují vždy potraviny a nápoje odpovídající nutričně vyvážené stravě. Za pozitivum lze hodnotit nabídku svačinek zejména pro žáky 1. stupně. Tato nabídka je v souladu s výživo-vými doporučeními a je vhodnou alternativou k prodejním automatům a bufetům.Tabulka 90 Přehled doplňujících informací Další nabídka (% z kontrolovaného počtu subjektů v uvedeném roce)2011/12 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Mléko do škol 20,11 24 28,7 26,28 Ovoce do škol 23,56 29,5 32,4 36,95 Automat/bufet 15,52 17,1 22,32 22,58 Obsahuje převážně slazené nápoje x x 27,4 51,95 Obsahuje energetické nápoje 0 0 0 15,78 Obsahuje převážně nevhodné potraviny x x 9,59 42,86 Nabídka více druhů jídel 8,6 15,6 19,9 21,1 Nesleduje spotřební koš8,05 4,7 1,83 3,58 Není zajištěn pitný režim 2,3 1,5 1,5 0 Svačinky pro 1. stupeň ZŠx x 32,42 16,25 Kvalitu školního stravování ovlivňují rovněž materiální a personální podmínky ve škol-ních jídelnách. Prostory kuchyně a potřebné zázemí považuje za dostatečné 88,6 % vedou-cích školních jídelen. 87,4 % z dotazovaných vedoucích školních jídelen považuje i vybavení kuchyně za dostatečné a odpovídající připravovaným pokrmům. Jen v ojedinělých přípa-dech jsou prostory pro strávníky nedostatečné a vybavení neodpovídá fyziologickým potře-bám strávníků. Prostředí jídelen je převážně příjemné, upravené a čisté. Působí standardním až dobrým dojmem, v 8 % je hodnoceno jako výjimečně dobré. 85,7 % školních jídelen vy-užívá software k zajištění potřebných agend, z toho 58,2 % pro celou agendu školní jídelny. Většina užívaných softwarů je aktualizovaná, 19,3 % školních jídelen platí za jeho aktualizaci více než 10 tis. Kč ročně. Hospodaření školních jídelen vykazuje v 12,5 % subjektů nedostat-ky, zejména v dokladech (neprůkazné, neúplné a neodpovídající skutečnosti) a v oceňování stravovacích služeb v doplňkové činnosti. Ceny nejsou ověřeny kalkulací nebo kalkulace nezahrnuje veškeré vynaložené náklady. Personální obsazení školní jídelny je závislé na počtu připravovaných pokrmů. V kontro-lovaných subjektech byl vedoucí školní jídelny na celý úvazek ve 49 % školních jídelen, z toho 45 % vedoucích bylo kvalifikovaných v oboru společného stravování nebo příbuzném oboru, který se zaměřuje na společné stravování. Provozní pracovníci – kuchaři/kuchařky jsou v 89 % kvalifikovaní. Nepříznivá je věková struktura personálu. Nejčetnější je věková skupina od 41 do 55 let – 49,9 % zaměstnanců. Nejméně početná je skupina do 30 let – 2,8 %. Úroveň odmě-ňování nevytváří dostatečně motivující podmínky pro mladé pracovníky. 10.2.3 Závěr V posledních několika letech se stále více zlepšuje úroveň školního stravování, zlepšuje se zejména nabídka poskytovaných služeb. Na základě plnění výživových norem v období něko-lika let lze dovodit, že většina školních jídelen věnuje značnou pozornost sestavování nutričně