V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 163 Došlo tak k realizaci vzdělávacího programu ČŠI – tzv. „vzdělávacího lídra“ – zaměře-ného na pilotní vzdělávání vedoucích pracovníků základních škol. V každém kraji proběhl ve školním roce 2014/2015 vzdělávací cyklus pro vedoucí pracovníky ZŠ zaměřený na bu-dování sítě spolupracujících ředitelů. Závěrečná souhrnná zpráva popisující výstupy z pilot-ního vzdělávání a popisující průběh „vzdělávacího lídra“ je k dispozici od listopadu 2015. Jedním z výsledků mezinárodního šetření TALIS 2013 je i zjištění, že se čeští učitelé málo zapojují do některých forem dalšího profesního vzdělávání. Důvodem může být mimo jiné i nedostatek příležitostí. Proto Česká školní inspekce realizovala pilotáž aktivity s názvem Lesson study. V této aktivitě se jedná jak o podporu učitelů, tak o jejich další profesní vzdě-lávání, které je hojně využíváno zejména v zahraničí. Cílem bylo ověřit způsob vzdělávání učitelů matematiky formou inovativní metody v České republice. V průběhu realizace to-hoto výzkumného pilotu došlo k sestavení pěti týmů učitelů základních škol pod vedením didaktika z vysoké školy, postupně byly zapojeny i studentky učitelství. Každá ze skupin připravila vyučovací hodinu, která byla následně odučena v reálné třídě. S natočenými vy-učovacími hodinami týmy dále pracovaly a na základě jejich analýz a reflexe byly připraveny metodické materiály, které jsou součástí souhrnné zprávy vydané v listopadu 2015 a které jsou k dispozici všem ostatním učitelům matematiky.Třetí aktivitou navazující na šetření TALIS 2013 bylo šetření mapující vedení a řízení v práci ředitelů základních škol. Během šetření byly použity kvalitativní a kvantitativní metody a tech-niky sběru dat. Data budou analyzována a vyhodnocena v průběhu listopadu 2015. 9.4 Spolupráce s OECD a IEA, aktuální a plánované zapojení v jednotlivých šetřeních Jak již bylo zmíněno, na agendě mezinárodních šetření ČŠI spolupracuje s IEA a OECD. Zástupci České školní inspekce se pravidelně účastní řídicích výborů (Řídicí výbor PISA, Rada států zapojených do TALIS, Valné shromáždění IEA), jednání národních koordinátorů jednotlivých šetření, školení a konferencí. Pracovníci ČŠI zastupují v Organizaci pro hos-podářskou spolupráci a rozvoj Českou republiku dále například v řídicí radě Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání (GB CERI), v pracovní skupině pro indikátory systému vzdělávání (INES working group OECD) nebo v pracovní skupině pro ranou péči a před-školní vzdělávání (ECEC OECD). Úplný přehled zastoupení v jednotlivých orgánech OECD a IEA je uveden v tabulce na konci této kapitoly. Protože realizace jednoho cyklu každého mezinárodního šetření probíhá několik let, již v první polovině roku 2015 ČŠI ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýcho-vy pracovala na přípravě zapojení České republiky do dalších cyklů mezinárodních šetření výsledků žáků. Konkrétně jsou plánovány cykly PISA 2018 a PISA 2021. První přípravné činnosti pro cyklus PISA 2018 se uskuteční již ve druhé polovině roku 2015. Dále je plánováno zapojení do dalšího cyklu Mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS 2018 (Teaching and Learning International Survey), včetně rozšíření, které umožní propojit zjištění PISA 2018 a TALIS 2018, a získat tak „bohatší“ data pro analýzy.Počítá se také se zapojením České republiky do cyklu TIMSS 2019 a do cyklu PIRLS 2021. V PIRLS a TIMSS se chystá postupný přechod na elektronické testování. V obou případech se proto plánuje zapojení i do doplňkových modulů elektronického testování (eTIMSS a ePIRLS).9.5 Zapojení ČŠI v projektech SICI Česká školní inspekce je jako jeden ze zakládajících členů Stálé mezinárodní konference inspektorátů (SICI) jeho velmi aktivním členem. Stálá mezinárodní konference inspektorá-