V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 155 Předsednictví České republiky v Nejvyšší radě Evropských škol Priority českého předsednictví byly schváleny před začátkem školního roku Minister-stvem školství, mládeže a tělovýchovy a představeny administrativním orgánům Evropských škol na říjnových jednáních (přehled priorit viz níže). Za jejich naplňování byli zodpovědní členové tzv. české delegace v Nejvyšší radě Evropských škol, pracovníci odboru strategie a evropských záležitostí MŠMT a České školní inspekce, k nimž se na rok předsednictví připojila předsedkyně maturitní komise nominovaná z řad pedagogů Karlovy univerzity.Prostřednictvím národní inspektorky pro předškolní a primární cyklus a národní inspek-torky pro sekundární cyklus Evropských škol byly naplňovány zejména priority v pedago-gické oblasti.Obě inspektorky v průběhu roku kromě svých běžných povinností úzce spolupracovaly s Úřadem generálního tajemníka Evropských škol a s řediteli škol, řídily jednání Rad inspek-torů a Společného pedagogického výboru, účastnily se jednání Nejvyšší rady Evropských škol a pracovaly ve strategické pracovní skupině zaměřené na kvalitu vzdělávání a peda-gogický vývoj systému. Inspektorka pro předškolní a primární cyklus dále řídila nebo se podílela na činnosti několika strategických pracovních skupin, inspektorka pro sekundární cyklus spolu s předsedkyní maturitní komise dohlížela na průběh písemných i ústních ma-turitních zkoušek v celém systému.V průběhu roku se podařilo splnit řadu úkolů, za které národní inspektorky nesly odpo-vědnost.Největší pozornost byla věnována oblasti poskytování kvalitního vzdělávání, ve které byl také zaznamenán významný kvalitativní posun. Byla schválena společná struktura učeb-ních osnov a z ní vyplývající revize a harmonizace učebních osnov s důrazem na vzdělávání založené na kompetencích, a to jak na primárním, tak na sekundárním cyklu Evropských škol. Tato revize již byla zahájena a bude pokračovat v příštích letech. S ní úzce souvisí re-forma hodnocení žáků, která již probíhá na primárním cyklu; pro sekundární cyklus byla schválena nová hodnoticí škála, která bude spolu s dalšími nástroji hodnocení postupně uváděna v platnost a promítne se do maturitní zkoušky. Významným dlouhodobým úkolem je reorganizace studií na sekundárním cyklu. V průběhu českého předsednictví probíhala zevrubná evaluace organizace studií na sekundárním cyklu prováděná skupinou externích odborníků.V oblasti profesního rozvoje a hodnocení práce učitelů bylo sledováno naplňování no-vých učebních standardů, byly pilotovány nové evaluační nástroje a navržena reforma další-ho vzdělávání učitelů všech cyklů.Na základě externí evaluace činnosti pracovních skupin iniciovaly národní inspektorky zahájení procesu zefektivnění činnosti těchto skupin, který bude založen na jejich projekto-vém řízení.Všechny výše uvedené inovace včetně pokračování harmonizace vzdělávání v multikul-turním systému Evropských škol by mělo do budoucna podpořit vytvoření pracovní skupiny pro překlad učebních osnov a klíčových dokumentů do jazyků Evropské unie a vytvoření vícejazyčného terminologického slovníku pojmů pro Evropské školy. Jeho vznik iniciovala předsedkyně maturitní komise a jejím prostřednictvím nabídla při tvorbě pomoc Univerzita Karlova v Praze. Do této činnosti, přínosné pro celý systém Evropských škol, bude prostřed-nictvím národních inspektorek zapojena i Česká školní inspekce.V průběhu českého předsednictví, v dubnu 2015, se naše hlavní město Praha stalo místem jednání Nejvyšší rady Evropských škol a jednalo zde i několik pracovních skupin. ČŠI po-skytla prostory pro jednání inspektorů zodpovědných za podporu žáků se speciálními vzdě-lávacími potřebami a pro jednání pracovní skupiny zaměřené na problematiku předškolního vzdělávání. Při této příležitosti byly prostřednictvím ČŠI zorganizovány dva odborné semi-náře s výše uvedenou problematikou, aby se zahraniční odborníci mohli o svoje zkušenosti podělit s pracovníky ČŠI a dalších institucí v oblasti vzdělávání.