V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 148 1. Koncepce a rámec školy 2. Pedagogické vedení školy 3. Kvalita pedagogického sboru 4. Výuka (vzdělávání)5. Vzdělávací výsledky dětí, žáků a studentů6. Podpora dětí, žáků a studentů ve vzdělávání (rovné příležitosti)Oblast Koncepce a rámec školy se soustřeďuje na základní nastavení řízení školy, oblast Pedagogické vedení školy svými kritérii i svým názvem akcentuje právě řízení pedagogických procesů ve škole jako jedné z nejdůležitějších činností, které se musí vedení školy věno-vat. Kvalita pedagogického sboru ve svých kritériích postihuje oproti předchozím oblastem, které se soustředily na činnost vedení škol, jejich pedagogický sbor. Kritéria oblasti Výuka (vzdělávání) sledují především proces vzdělávání odehrávající se nejčastěji ve vyučovacích hodinách. Oblast Vzdělávací výsledky se zaměřuje na dosahované výsledky ve vzdělávání. Průřezovou oblastí je pak Podpora dětí, žáků a studentů ve vzdělávání, která se soustřeďuje na sledování individuální podpory všem dětem, žákům a studentům, kteří ji potřebují.8.1.3 Kritéria hodnocení Každá oblast modelu obsahuje tři až pět inspekčních kritérií hodnocení kvality (celkem v modelu 26). I když jsou inspekční kritéria shodná pro základní druhy i typy škol a škol-ských zařízení, popisy jednotlivých úrovní jsou modifikovány pro předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, gymnaziální vzdělávání, střední odborné vzdělávání a vyšší odborné vzdělávání tak, aby co nejlépe odrážely konkrétní parametry kvality u uvedených druhů vzdělávání. Pro školská zařízení se oblasti i kritéria použijí obdobně.Model kvalitní školy a inspekční kritéria jsou doplněny charakteristikami externího pro-středí, v němž škola působí. Jde o statistické a jiné ověřené kvantitativní informace o exter-ním prostředí, které škola nedokáže ovlivnit, přinejmenším ne v krátkodobém horizontu. Nejde tedy o podmínky pro vzdělávací činnost, které je povinno zajišťovat vedení školy. Externí podmínky, neovlivnitelné vedením školy, jsou důležitým signálem zřizovatelům pro jejich rozhodování o naplnění předpokladů pro kvalitní vzdělávání v dané škole. Nemají postavení kritérií hodnocení školy. Ve výstupech inspekční činnosti slouží pouze k popisu konkrétního prostředí a celkového kontextu, v němž škola pracuje. 8.1.4 Popisy úrovní Novým prvkem oproti současnosti bude popis úrovní hodnocení pro každé dílčí krité- rium na čtyřúrovňové škále. Jde o úroveň výbornou, očekávanou, vyžadující zlepšení a úro-veň nevyhovující. Dosažení nevyhovující úrovně u klíčových a předem stanovených kritérií může být jedním z důvodů zakládajících proces vedoucí k návrhu na odvolání ředitele nebo k výmazu ze školského rejstříku.Popisy výborné úrovně, které budou veřejné, a budou tedy školám i školským zařízením k dispozici, slouží především definici a vymezení jednotlivých kritérií v jejich nejvíce am-biciózním naplnění (přiměřeném době a podmínkám českých škol a školských zařízení). Slouží tedy jednotnému, konzistentnímu a sdílenému chápání obsahu jednotlivých krité-rií pro účely hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, a to nejen mezi všemi inspekčními pracovníky, ale také školami, odbornými pracovišti v oblasti školské politiky a vzdělávání pedagogů, zřizovateli, zákonnými zástupci a dalšími zainteresovanými skupi-nami.Požadavky na dosažení výborné úrovně u jednotlivých inspekčních kritérií jsou ambi- ciózní, aby motivovaly školy ke zlepšování. V počátečních fázích používání modelu kvalitní školy při inspekčním hodnocení škol a školských zařízení budou této úrovně u jednotlivých