V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 147 8 Zavádění nových metod, postupů a nástrojů inspekčního hodnocení Česká školní inspekce jako národní autorita v oblasti hodnocení a kontroly podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku i kvality a efektivity vzdělávací soustavy jako celku využívá při své činnosti nejrůz-nější metody, postupy a nástroje. V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (dále i „NIQES“) Česká školní inspekce řadu z těchto metod, postupů a nástrojů inovovala a vyvinula také některé zcela nové, které dosud k dis-pozici nebyly. Právě v průběhu školního roku 2014/2015 byla naprostá většina inovací do-končena, pilotně ověřena a postupně implementována do hlavní činnosti organizace, řada výstupů pak byla dána k dispozici také přímo školám a školským zařízením k jejich dobro-volnému využívání.8.1 Národní rámec kvality ve vzdělávání Dominantní součástí těchto metod, postupů a nástrojů je národní rámec kvality ve vzdě-lávání, který bude od školního roku 2015/2016 při inspekční činnosti ve školách a škol-ských zařízeních plně využíván. Tímto národním rámcem kvality se rozumí zejména model tzv. kvalitní školy s inspekčními kritérii hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělá-vání, doplněný o metodiku inspekční činnosti a formuláře pro záznam zjišťovaných, hodno-cených a kontrolovaných informací a dat týkajících se vzdělávání.8.1.1 Role národního rámce kvality při inspekční činnosti Národní rámec kvality ve vzdělávání je bezprostředně navázán na model tzv. kvalitní ško-ly, který bude sloužit českému vzdělávacímu systému, školám a školským zařízením, České školní inspekci, zřizovatelům, akademickým institucím věnujícím se rozvoji vzdělávacího systému a kvality vzdělávání, tvůrcům národního kurikula a institucím zajišťujícím další vzdělávání pedagogů k tomu, aby v synergii, konzistentně a maximálně účinně působili na kvalitu vzdělávání v České republice. Národní rámec kvality tak školám a školským zaří-zením prostřednictvím hodnocení ze strany České školní inspekce zprostředkuje relevantní a objektivní externí obraz o kvalitě jimi poskytovaného vzdělávání a pomůže jim k jejímu zvyšování, a to formou, která je logicky strukturovaná a srozumitelná, členěná podle funkč-ních oblastí a odpovědností, je jasně popsaná a konzistentní napříč druhy škol a školských zařízení, avšak s přihlédnutím k jejich specifikům.Národní rámec kvality ve vzdělávání je navíc koncipován tak, aby umožnil školám a škol-ským zařízením provádět hodnocení podle stejných kritérií i v rámci autoevaluace, a je vy-užitelný také pro hodnocení škol a školských zařízení prováděná ze strany jejich zřizovatelů.8.1.2 Model tzv. kvalitní školy Základní činností, která bude od školního roku 2015/2016 využívat národního rámce kvality, je komplexní inspekční činnost. V jejím rámci by každá škola a každé školské zaříze-ní měly minimálně jednou za šest let projít komplexním hodnocením a kontrolou ze strany České školní inspekce. Komplexní inspekční činnost se opírá o kritéria hodnocení podmí-nek, průběhu a výsledků vzdělávání, která vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy a která byla schválena ministryní školství, mládeže a tělovýchovy 14. července 2015. Model i hodnoticí kritéria jsou strukturovány do šesti oblastí: