V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 141 nocení dětí, podle kterého je dítěti umožněno čerpat, nebo jsou mu odnímány odměny. Důležité je, aby byl hodnoticí systém jasně definován, byl objektivní a děti se v něm přesně orientovaly. Rovněž z něj musí pro děti jasně vyplývat zpětná vazba, hlavně v dlouhodobém hodnocení. Nejčastějším nedostatkem v realizaci hodnoticího systému byla jeho nejednot-nost v definování procesů a subjektivnost v posuzování některých částí.Partnerské vztahy se zřizovatelem, místními organizacemi, školami, dalšími školský-mi zařízeními a školskými poradenskými zařízeními téměř ve všech zařízeních přispívaly ke zvyšování kvality vzdělávání a rozvoji osobnosti dětí. Průběžně, dle typu a potřeby za-řízení a zde umístěných dětí, probíhá pravidelná spolupráce s pracovníky orgánu sociálně- -právní ochrany dětí, Policií ČR a soudy. Finančními a věcnými dary přispívaly zařízením nestátní instituce, nadace, sdružení i soukromé osoby. Spolupráce s rodiči dětí je složitá, ale probíhá v rámci dostupných podmínek, tj. pokud je známý pobyt rodičů, ochota spolupracovat, zájem o dítě. Rodiče byli ve všech navštívených zařízeních prokazatelně informováni o možnosti kontaktu s dítětem i se školským zaříze-ním. Přes vstřícný a otevřený přístup většiny školských zařízení vůči zákonným zástupcům je spolupráce v této oblasti problematická a často málo funkční.Celkově lze konstatovat, že denní péče o děti v těchto zařízeních se zlepšila, jednak v oblas-ti materiálního zabezpečení (např. sportovních, zájmových, rekreačních činností, možnosti přístupu k internetu), ale i v podpoře přechodu do samostatného života v běžném sociálním prostředí a intaktní společnosti. Z rozhovorů s pedagogy vyplynulo, že agresivita některých dětí se částečně zvýšila. Útěkovost se naopak mírně snížila z 293 útěků za školní rok 2013/2014 na 264 útěků v letošním školním roce. Nejvíce útěků, a to plných 58 %, je z výchovných ústavů. Útěky z dětských domovů se v letošním školním roce snížily o čtyři procenta. Agresivitu a útě-kovost se snaží zařízení korigovat odbornou, často i psychoterapeutickou intervencí ve spolu-práci s odbornými pracovníky, nejčastěji s psychologem nebo etopedem. Pokud nepomohou odborné intervence, využívají některá zařízení případové konference.6.4 Závěry Pozitivní zjištění • Stále více zařízení přizpůsobuje rodinné a výchovné skupiny běžným bytovým jed-notkám, vybaveným pro stravování, relaxaci i přípravu na vyučování.• V diagnostických a výchovných ústavech je poměrně dobré zastoupení pracovníků s psychoterapeutickým výcvikem.• Snahou mnoha zařízení je umožnit umístěným dětem podílet se na organizaci vnitřní-ho chodu zařízení.• V dětských domovech se snaží vytvářet rodinný styl života s přenesením určité odpo-vědnosti na děti a tím se je snaží připravit na samostatný život.Negativní zjištění • Některým zařízením se nedaří přizpůsobovat rodinné a výchovné skupiny běžným by-tovým jednotkám, hlavně ve starších objektech.• Personálně stále chybí vyšší zastoupení mužského vzoru.• V dětských domovech a dětských domovech se školou je horší situace ohledně zastou-pení pracovníků s psychoterapeutickým výcvikem.Doporučení zařízením pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy • Implementace Standardů kvality péče o děti v zařízeních ústavní a ochranné výchovy do praxe.