V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 139 Nejčastější formou sledované činnosti byla ve 79,5 % hospitacích individuální práce, spo-lupráce vychovatele a dětí při 75 % hospitacích a skupinová práce při 38,5 % hospitacích. Na rozdíl od základních a středních škol nejsou ještě v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu ve větší míře uplatňovány výchovné projekty. Při hospitacích byl zaznamenán pou-ze jednou a týkal se prevence kouření.Tabulka 74 Použité metody ve sledované činnosti (v %)Metody Podíl Příklad 54,5 Povzbuzování 84,6 Potlačování 7,1 Cvičení 20,5 Přesvědčování 21,8 Kooperace 27,6 Metoda požadavku 17,9 Metoda režimu 10,3 Soutěže 17,3 Rituály 5,1 Hodnocení 35,3 Metoda inscenační 3,2 Metoda situační 18,6 Jiná 1,3 Z použitých metod ve sledované činnosti bylo upřednostňováno povzbuzování v 84,6 % případů, příklad v 54,5 % případů a hodnocení v 35,3 % případů. Poměrně málo byla vyu-žívaná metoda rituálu, která má u dětí s poruchou chování své uplatnění. Činnosti byly ve-deny věcně a odborně správně, účelně vzhledem k převažujícím vyučovacím formám a me-todám vzhledem ke stanovenému vzdělávacímu cíli, věku a individuálním potřebám žáků. Výchovně vzdělávací cíl byl téměř ve všech hospitacích splněn.Tabulka 75 Místo sledované činnosti (v %)Místo Podíl Obývací pokoj nebo kuchyňka 39,7 Klubovna 29,5 Odborná pracovna 0,0 Specializovaná místnost 1,9 Počítačová učebna 1,3 Ložnice 14,7 Hřiště16,7 Zahrada 16,0 Mimo zařízení (nejčastěji vycházky do města)4,5 Jiné místo (nejčastěji jídelna, tělocvična)5,1