V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 134 6 Zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a preventivně vý-chovné péče jsou určena zpravidla dětem a mládeži ve věku 3–18 let, kterým umožňují ochranu před nepříznivým působením nefunkčního rodinného nebo jiného sociálně ne-příznivého prostředí. Zajišťují náhradní výchovnou péči v zájmu jejich zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání. Účelem preventivně výchovných zařízení, která jsou součástí systému, je předcházení vzniku a rozvoji negativních projevů a zmírňování či odstraňování důsledků již vzniklých poruch chování. Rovněž zajišťují základní právo dítěte na výchovu a vzdělávání. Poskytují také péči dětem, které nejsou občany České republiky, tzv. „dětem cizinců bez doprovodu“, kteří byli zadrženi na území České republiky bez doprovodu rodi-čů. Mohou rovněž poskytovat péči i nezaopatřeným osobám starším 18 let, které se připra-vují na budoucí povolání, a to až do 26 let jejich věku. Děti bez výchovných problémů na-vštěvují běžné základní a střední školy, pro děti se závažnými poruchami chování se zřizují ve výchovných zařízeních školy základní a střední, s odpovídajícími vzdělávacími programy. Do těchto zařízení mohou být děti umístěny jak na základě rozhodnutí soudu, tak na zákla-dě žádosti jejich zákonných zástupců.Převratnou změnou a důležitou podmínkou zkvalitnění péče o děti v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy je zavedení Standardů kvality péče o děti v zařízeních ústavní a ochranné výchovy do praxe. V letošním školním roce byly MŠMT vydány jako me-todický pokyn. Jejich hlavním cílem je nastavit a regulovat kvalitu péče o děti v zařízeních ústavní a ochranné výchovy prostřednictvím kvalitativních kritérií, přičemž zároveň nazna-čují směr vývoje kvality v těchto zařízeních. ČŠI se v měsících září až prosinec 2014 podílela na pilotním ověřování Standardů kvality péče o děti v zařízeních ústavní a ochranné vý-chovy v 11 školských zařízeních. Cílem pilotního ověření bylo zejména znění jednotlivých standardů (srozumitelnost, jednoznačnost, možnost objektivního zhodnocení naplňování standardu apod.), ověření navrženého systému bodování (aplikovatelnost, jednoznačnost, zhodnotitelnost) a ověření navrženého způsobu kontroly standardů (složení hodnotitelské-ho týmu, využívání zdrojů kontroly apod.).6.1 Podmínky v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy 6.1.1 Děti v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Ve školním roce 2014/2015 existovalo v České republice celkem 214 zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Z toho bylo 144 dětských domovů (tj. 67,3 % z celkového počtu zařízení), dále 29 dětských domovů se školou, 28 vý-chovných ústavů, 13 diagnostických ústavů, 42 středisek výchovné péče a jedno specializo-vané zařízení pro děti cizince. Zřizovatelem dětských domovů je kraj, ostatní zařízení zřizuje MŠMT. Soukromý zřizovatel pak provozuje pouze zanedbatelnou část těchto zařízení. Opro-ti loňskému školnímu roku byl počet zařízení snížen o pět (jeden diagnostický ústav, jeden dětský domov, jeden výchovný ústav, dva dětské domovy se školou).Ve školním roce 2014/2015 bylo ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochran-né výchovy umístěno celkem 6 495 dětí. Nejvíce dětí bylo umístěno v dětských domovech, 66,4 %. Ve výchovných ústavech a dětských domovech se školou bylo umístěno 16,6 % resp. 10,5 % ze všech umístěných dětí. V předcházejícím školním roce bylo umístěno 6 549, tj. o 54 dětí více. Rozložení dětí v jednotlivých typech školských zařízení bylo téměř shodné jako letošním školním roce.